måndag 2 december 2013

Elden - Maria V. Snyder

Titel: Elden
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Study #3
Sidor: 376

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

När ryktet att Yelena är en själafinnare, med makten att fånga och släppa lös själar, sprids som en löpeld blir folk oroliga. Redan sedan tidigare har hennes ovanliga förmågor och förflutna skilt henne från de andra. Medan det magiska rådet diskuterar Yelenas framtid får hon ett oroväckande meddelande: Det planeras en sammansvärjning mot hennes hemland, ledd av en mordisk magiker hon redan har besegrat en gång.

Hoppet om att kunna återförenas med sin älskade driver henne framåt på en resa där alla hennes förmågor sätts på prov. Under färden möter hon allierade, fiender, älskare och påstådda lönnmördare, och allas lojalitet går att ifrågasätta. Vem är egentligen vän och vem är fiende? Yelena har nu en chans att visa vad hon går för och rädda landet hon älskar.


Efter att ha blivit så positivt överraskad av andra boken i serien, Magin, så var mina förväntningar på Elden väldigt höga. Men tyvärr måste jag säga att den här boken lyckades inte leva upp till förväntningarna, och jag är aningen besviken på den.

Första halvan av boken var ganska seg och jag hade väldigt svårt att komma in i den. Ibland tappade jag bort mig i handlingen, och ibland hade jag ingen aning om vad jag faktiskt läst. Sedan störde jag mig oerhört på att man använder talstreck istället för citationstecken, jag vet att man gör det i de två tidigare böckerna också, men jag tror aldrig jag reagerade på det som jag gjorde nu. Det blev väldigt svårt att hänga med i konversationerna, och det gjorde det ännu svårare för mig att fastna i boken.
Andra halvan var betydligt bättre, det blev spännande, jag fastnade i handlingen och sidorna bara flög förbi. Allra helst slutet var fantastiskt bra och jag önskar att hela boken hade hållit samma standard.

Jag gillar karaktärerna mycket, och Yelena är en stor favorit. Hon är smart, stark, modig, och helt klart en beundransvärd karaktär. Valek, som jag inte var så förtjust i efter första boken, har verkligen växt i mina ögon och jag saknade honom mycket i början av boken. Allt blev genast bättre när han var med, och jag tycker så mycket om relationen mellan honom och Yelena.
Jag gillar de flesta av bi-karaktärerna också, men framförallt Ari & Janco är mina största favoriter.

Trots min besvikelse på första halvan av boken, så väger den andra halvan upp det ganska mycket, och i det stora hela så gillade jag Elden. Jag är väldigt glad att serien ska få tre böcker till, och jag ser fram emot att få läsa mer av Maria V. Snyder.

6 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar