lördag 2 april 2016

Glastronen - Sarah J. Maas

Titel: Glastronen
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Glastronen #1
Sidor: 400
Recex: Ja

I ett land i avsaknad av magi, där kungen styr med järnhand, kallas en lönnmördare till ett slott. Hon reser dit, inte för att döda kungen utan för att vinna sin frihet. Om hon besegrar tjugotre motståndare i en tävling - mördare, tjuvar och soldater - blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens Mästare.

Hennes namn är Celaena Sardothien.


Kronprinsen kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet kommer att beskydda henne. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet - och det är där i syfte att döda. I takt med att den ena efter den andra av hennes motståndare dör förvandlas Celaenas kamp för frihet till en kamp för överlevnad, och till ett desperat försök att förgöra ondskan innan den utplånar hennes värld.
 


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Att Sarah J. Maas och hennes Throne of Glass serie tillhör mina absoluta favoriter har väl knappt undangått någon som följer den här bloggen. När första boken äntligen skulle komma på svenska så bad jag givetvis om ett recex. Och självklart var det en lika underbar läsupplevelse som alla de gånger jag läst den på engelska varit (min recension av Throne of Glass, vilken jag läste för första gången 2012, finns att se här för den som är intresserad).

Handlingen är absolut briljant, och jag ÄLSKAR den. Lönnmördare, palatsintriger, magi och romanser. Vad mer kan man begära? Jag var väldigt fundersam på hur den svenska översättningen skulle te sig, och även om jag stör mig lite på att man även översätter vissa namn (exempelvis Chaol Westfall till Chaol Västfall), så tycker jag ändå att översättningen är mer än välgjord och språket flöt på riktigt bra. I övrigt så finner jag det väldigt fascinerande hur jag vid varje omläsning upptäcker fler och fler ledtrådar för det som komma skall i framtida böcker, även om det krossar mitt hjärta en aning när jag vet vilka svårigheter som karaktärerna kommer att möta i framtiden.

Och karaktärerna då, ja alla är helt enkelt enastående. Celaena är än idag min största favorit av alla karaktärer någonsin. Hon är makalöst stark och modig, smart, charmig och med en mycket hälsosam dos av självförtroende så kan hon inte låta bli att ta mig med storm. Och både Dorian och Chaol hör till mina favoriter på den manliga sidan. Det lilla triangeldramat är dessutom sanslöst vackert, och, som sagt, det gör ont i mig att veta vad som kommer att hända i framtiden. Även om karaktärerna samtidigt kommer att utvecklas till sina bästa jag.

Glastronen är helt enkelt en av de absolut bästa böcker som finns, och jag märker att jag älskar den mer och mer för varje gång jag läser den. Och för att vara så fräck att jag citerar mig själv, men Glastronen har, återigen, gjort mig helt lyrisk, jag absolut och komplett avgudar den!


10 / 10  

2 kommentarer: