måndag 7 januari 2013

Dash och Lilys utmaningsbok - Rachel Cohn & David Levithan

Titel: Dash och Lilys utmaningsbok
Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Serie: -
Sidor: 305
Recex: Ja

Tänk dig följande:

Du går omkring i din favoritbokhandel och tittar i hyllorna. Du kommer till avdelningen där en av dina favoritförfattares böcker står, och där, inklämd mellan de oerhört välbekanta bokryggarna, tittar en röd anteckningsbok fram. 

Vad gör du då?
Jag tror det är självklart:
Du tar ut den röda anteckningsboken och öppnar den.
Och sedan gör du precis vad den säger åt dig att göra.

Av olika omständigheter är Dash och Lily ensamma i New York över julhelgen. Lily har placerat ut en utmaningsbok i sin favoritbokhandel i hopp om att en kille ska hitta den.
Utmaningarna tar Lily och Dash runt på klassiska NY-ställen, Macys och FAO Schwartz till exempel, och den röda moleskinboken fylls inte bara av kluriga ledtrådar utan också av deras små personliga historier.
Men kommer de någonsin att träffas i verkligheten? Och om de gör det, kommer magin från utmaningsboken att finnas kvar?


Först och främst vill jag tacka xpublishing för recensionsexemplaret!

Redan förra julen var jag sugen att läsa Dash och Lilys utmaningsbok och i år hade jag turen att få den som recex. Det var en väldigt gullig historia. Mysig och vintrig..kanske inte lika mycket julstämning jag hoppats på, men inte heller långt därifrån.

Jag tyckte mycket om historian, och jag älskar hela idén med boken och utmaningarna. Min favorit var med Dash och Tomten.

Lily var min favoritkaraktär. Hon var sprudlande och egen, väldigt charmig. Dessutom älskade jag hennes familj, allra helst hennes morfar.
Dash var mer okej. Jag förstår varför Lily kallade honom för Snäs. Han framstod som väldigt pretentiös och det irriterade mig ibland.
Både Lily och Dash är ganska udda, men dem passar perfekt tillsammans.

Detta är det första verket jag läser av både Cohn och Levithan, och jag föredrar Levithans språk, men Lilys berättarröst är min favorit. Just språket har gjort mig lite småsugen att läsa något av David Levithan i originalspråk.

Dash och Lilys utmaningsbok var en jättemysig bok, som jag säkerligen kommer att läsa om inför nästa jul!

                                                  7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar