torsdag 17 januari 2013

Inbetween - Tara Fuller

Titel: Inbetween
Författare: Tara Fuller
Serie: Kissed by Death #1
Sidor: 314

Since the car crash that took her father’s life three years ago, Emma’s life has been a freaky — and unending — lesson in caution. Surviving “accidents” has taken priority over being a normal seventeen-year-old, so Emma spends her days taking pictures of life instead of living it. Falling in love with a boy was never part of the plan. Falling for a reaper who makes her chest ache and her head spin? Not an option.

It’s not easy being dead, especially for a reaper in love with a girl fate has put on his list not once, but twice. Finn’s fellow reapers give him hell about spending time with Emma, but Finn couldn’t let her die before, and he’s not about to let her die now. He will protect the girl he loves from the evil he accidentally unleashed, even if it means sacrificing the only thing he has left…his soul.


Inbetween är mitt val till bokväncirkeln. Jag hade egentligen valt en annan bok, men sen fick jag tänka om lite. Just Paranormal Romance var en ganska svår genre, det finns ju en uppsjö av böcker. Jag valde Inbetween för att det är en bok jag är rätt säker på att ingen har läst och för att den handlar om Reapers istället för det vanliga vampyrer/varulvar/fairies.

Inbetween pendlar mellan en helt okej/ganska bra bok. Handlingen var hyffsad och jag gillade att det fanns olika sorters Reapers. Själva Inbetween tyckte jag påminde väldigt mycket om skärselden, men författaren verkar ha mixat ihop en massa religioner i ett.
En sak jag tyckte var väldigt konstig var hur lätt det verkade vara att hamna i helvetet. Både otrohet (som inte direkt är det bästa, men man förtjänar väl inte helvetet på grund utav det?) och folk som tvingats döda någon i krig skulle hamna där. Lite väl grymt tycker jag.

Mitt största problem med Inbetween var Finn. Han var oerhört självisk och jag tålde honom inte. Jag förstår inte hur han kunde förtjäna det slut han fick.
Jag gillade Emma nästan hela tiden, tills scenen (markera för spoiler) när Finn är i Cashs kropp (spoiler slut), obehagligt och jag förstår inte hur hon kunde tillåta det. Där tappade jag förtroendet för henne och slutade bry mig om vad som hände huvudkaraktärerna.
Jag gillade alla bi-karaktärer, framförallt Cash och Easton, men även Anaya och Scout.

Jag är besviken på slutet, det var väldigt abrupt och jag ville ha mer avslut. Vet inte om Emma och Finns historia kommer tillbaka för ett avslut då nästa bok ska handla om Cash och Anaya. Eftersom jag gillade Cash kommer jag nog att läsa uppföljaren.

Det sämsta med boken är huvudkaraktärerna och jag tror att boken kunnat vara mycket bättre utan dem. Själva historian är väldigt intressant och jag gillar den delen av boken.

                                                 4 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar