fredag 10 januari 2014

Conjured - Sarah Beth Durst

Titel: Conjured
Författare: Sarah Beth Durst
Serie: -
Sidor: 358

Eve has a new home, a new face, and a new name—but no memories of her past. She’s been told that she's in a witness protection program. That she escaped a dangerous magic-wielding serial killer who still hunts her. The only thing she knows for sure is that there is something horrifying in her memories the people hiding her want to access—and there is nothing they won’t say—or do—to her to get her to remember.

At night she dreams of a tattered carnival tent and buttons being sewn into her skin. But during the day, she shelves books at the local library, trying to not let anyone know that she can do things—things like change the color of her eyes or walk through walls. When she does use her strange powers, she blacks out and is drawn into terrifying visions, returning to find that days or weeks have passed—and she’s lost all short-term memories. Eve must find out who and what she really is before the killer finds her—but the truth may be more dangerous than anyone could have ever imagined.


Conjured är min tredje bok av Sarah Beth Durst, och eftersom jag gillat det jag läst av henne tidigare, så var mina förväntningar ganska höga. Conjured har ett rätt dåligt betyg på Goodreads, bara 3.49 i snitt, och nu i efterhand förstår jag inte alls varför? I mina ögon var det här en riktigt bra bok och jag gillade den starkt.

Handlingen var riktigt creepy och aningen konstig, och jag absolut älskade det. Magiska seriemördare, witness protection, och en huvudkaraktär som inte har några minnen..Conjured var alldeles fantastiskt spännande och jag riktigt njöt av varenda sida. Det enda jag saknade lite var Sarah Beth Dursts vanliga humor, men jag förstår samtidigt att det fanns inte riktigt plats för den i den här boken.

Den enda karaktären man få lära känna riktigt är huvudkaraktären Eve, och jag gillade henne mycket. Det var fascinerande att lära känna henne i samma takt som hon lär känna sig själv, och jag gillade att försöka lista vad som hänt henne. 
De övriga karaktärerna var helt okej, allra helst Aunt Nicki, Malcolm och Zach. Sarah Beth Durst verkar ha lite av en mall när det gäller kärleksintressen, och Zach passar in perfekt i den. Trots att det är ganska mycket insta-love, så blir det aldrig störigt och jag tycker snarare att relationen mellan Zach och Eve är väldigt fin.

Så några spoilertankar, vilka måste markeras för att läsas:
- Alltså, det var lite roligt men jag gick faktiskt i tankarna att hon hade varit förvandlad till en docka medan hon var hos the Magician..men jag var inte alls beredd på att hon var en docka från början. Ett ganska så wtf moment, men som jag gillade väldigt.
- Och dockor alltså..det finns inte mycket som är läbbigare än det..
spoilers slut.

I mina ögon var Conjured en riktigt bra bok, och jag fann den både kuslig och annorlunda. Vändningen den tog gjorde mig riktigt förvånad, men på ett positivt sätt och Sarah Beth Durst fortsätter att visa att hon är en författare att räkna med. Rekommenderas varmt!


7,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar