fredag 31 januari 2014

Touch of Power - Maria V. Snyder

Titel: Touch of Power
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Healer #1
Sidor: 390

Avry’s power to heal the sick should earn her respect in the plague-torn land of Kazan. Instead she is feared. Her kind are blamed for the horrifying disease that has taken hold of the nation. When Avry uses her forbidden magic to save a dying child, she faces the guillotine. Until a dark, mysterious man rescues her from her prison cell. His people need Avry’s magic to save their dying prince. The very prince who first unleashed the plague on Kazan.

Saving the prince is certain to kill Avry – yet she already faces a violent death. Now she must choose – use her healing touch to show the ultimate mercy or die a martyr to a lost cause?


Jag har tidigare läst, och tyckt väldigt mycket om, Maria V. Snyders Study-serie om Yelena och Valek. Det har fått mig att vilja läsa mer av författaren, och just Touch of Power har ett koncept som jag övertygad om att jag skulle tycka om.

Trots att det egentligen inte händer sådär jättemycket i Touch of Power, så var handlingen väldigt spännande. Istället för att gå och lägga mig, så höll jag mig vaken tills boken var utläst, och jag var helt fast i den. Jag älskar konceptet med en healer som överför skadorna/sjukdomen till sig själv, och hela boken var väldigt fängslande.

Jag tyckte mycket om världen det utspelar sig i, men samtidigt så kändes den aningen underutvecklad. Jag hade önskat mig lite mer bakgrund, och lite fler förklaringar. Den blev aningen rörig med 15 riken, olika kungar, magiker, och dylikt. Allra helst eftersom de flesta ändå redan var döda. Jag hoppas på antingen fler förklaringar, eller mindre namn och platser i nästa bok.

Avry var en karaktär jag fastnade direkt för. Hon var smart, osjälvisk, modig och väldigt lätt att tycka om. Hon påminde faktiskt en hel del om Yelena, även om det också fanns mycket som skiljde dem åt.
Jag gillade inte alls Kerrick i början, och jag är faktiskt fortfarande inte särskilt förtjust i honom. Jag har väldigt svårt att komma över hur han behandlade Avry i början, och personligen skulle jag aldrig bli tillsammans med någon som faktiskt har, markera för spoiler --> slagit mig, knappt gett mig någon mat, kedjat fast mig, och låtit mig frysa, spoiler slut. Det enda positiva jag har att säga om Avry och Kerricks relation är att det åtminstonde inte var talan om någon insta-love.
Dock tyckte jag mycket om resten av killarna, Flea, Loren, Quain, och, framför allt, Belen.

I det stora hela så var Touch of Power en oerhört bra bok, och jag tyckte mycket om den. Jag ser SÅ fram emot fortsättningen, och jag rekommenderar den gärna.

Favoritcitat:

“...things happen that are out of your control.'
Kerrick gave him a tight smile. 'You mean I'm not omnipotent?'
'You're not even semi-potent.'
'Is that even a word?' Kerrick asked.
'He probably means you're impotent,' I offered.” 


8,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Venninnen min som maste hull i hode på meg om å lese Poison Study serien maser om at jeg også må lese denne. Elsket Poison Study, med Yelena og Valek <3 når jeg leste den da, så har veldig lyst å gi denne en sjangse også. Jeg er egentlig veldig glad i spin off serier som foregår i de samme verdnene du allerede kjenenr til og elsker.
    Jeg holder for øyeblikket på med Throne of Glass så kjenner jeg trenger noe mer fantasy etter jeg er ferdig med den, kanskje jeg skal gi denne en sjangse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker definitivt att du ska ge den här serien en chans. Den blir bara bättre och bättre, och jag absolut älskade sista boken. Hoppas du läser och gillar den. :)

      Radera