måndag 7 juli 2014

Hexed - Michelle Krys

Titel: Hexed
Författare: Michelle Krys
Serie: The Witch Hunter #1
Sidor: 369

If high school is all about social status, Indigo Blackwood has it made. Sure, her quirky mom owns an occult shop, and a nerd just won’t stop trying to be her friend, but Indie is a popular cheerleader with a football-star boyfriend and a social circle powerful enough to ruin everyone at school. Who wouldn’t want to be her?

Then a guy dies right before her eyes. And the dusty old family Bible her mom is freakishly possessive of is stolen. But it’s when a frustratingly sexy stranger named Bishop enters Indie’s world that she learns her destiny involves a lot more than pom-poms and parties. If she doesn’t get the Bible back, every witch on the planet will die. And that’s seriously bad news for Indie, because according to Bishop, she’s a witch too.

Suddenly forced into a centuries-old war between witches and sorcerers, Indie’s about to uncover the many dark truths about her life—and a future unlike any she ever imagined on top of the cheer pyramid.


Trots att flera av mina favoritböcker innehåller häxor/trollkarlar och magi, så är det ändå ett ämne jag ofta ställer mig skeptisk till (vet dock inte varför). Jag var därför lite tveksam till Hexed, men eftersom jag älskar omslaget så ville jag ge den en chans, och det är jag glad att jag gjorde eftersom den visar sig vara en av de bättre häxböcker jag läst.

Handlingen var en blandning av spänning och magi, och den var både lättsam och allvarlig. Det tog ett tag innan magin blev inblandad på allvar, och resan dit var faktiskt ganska sorglig. Men jag gillar att författaren inte håller tillbaka, även om det blir lite överdrivet ibland. Det blev dock aldrig tråkigt, och sidorna bara svischar förbi. Jag var väldigt förtjust i handlingen, och Hexed är helt klart en ny favoritbok.

Indigo är en väldigt intressant karaktär. I början av boken är hon inte alls särskilt älskvärd, och jag uppfattade henne som både ytlig, och aningen bitchig. Hon utvecklas dock hela tiden mot det bättre, även om det tar ett litet tag, och jag gillade henne mer och mer ju längre tiden gick. Jag gillade hennes humor, och berättarrösten var väldigt bra. Även Bishop var en fängslande karaktär, och jag är väldigt nöjd över att det inte var talan om någon insta-love (även om det kanske gick lite fort fram). Karaktärerna fick någorlunda tid på sig att lära känna varandra, och jag gillade relationen mellan dem mycket.

Slutet var riktigt spännande, och jag älskade det. Cliffhangern var också spännande, och det kommer att bli en lång väntan på nästa bok. Hexed var en riktigt bra bok, och den överträffade alla mina förväntningar. Jag ser så fram emot fortsättningen, och det här är en bok jag gärna rekommenderar.


8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar