fredag 4 juli 2014

Unchosen - Michele Vail

Titel: Unchosen
Författare: Michele Vail
Serie: The Reaper Diaries #2
Sidor: 192

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

I thought the worst of my reaper training was behind me… turns out I was wrong. Dead wrong.

Molly Bartolucci has done a lot of growing up but after being accused of using illegal magic at her school for necromancers, reaper-in-training Molly is treading lightly. As the destined leader of Anubis’s Chosen, she needs to study hard, train harder, and stay out of trouble.

Uh, right.

It doesn’t help that she’s feeling more than academic about her melt-your-bones hot reaping instructor, Rath. And if her relationship drama isn’t enough to drive her over the edge, she has to deal with mother issues, nosy little sisters, suspicious friends, and an unnamed force stalking her at school.

Then her family is attacked, and her bio-dad ends up comatose in the hospital. Now, Molly has to uncover who’s trying to hurt her loved ones—and all without the help of Anubis.


Jag läste första boken i den här serien, Undeadly, i början av förra året och fann att den var mycket bättre än vad jag förväntat mig, och jag gillade den mycket. Jag har dock dragit mig för att plocka upp uppföljaren eftersom jag inte ville ha det här omslaget, utan det fina lila som fanns förut. Men om jag har förstått det rätt, så slutade Harlequin Teen att ge ut serien, och den är numera självpublicerad istället? Jag är dock inte säker, och jag hittar ingen information, så om någon vet något får ni gärna säga till. Hur som helst, Unchosen var inte lika bra som Undeadly, men jag mer eller mindre gillade den ändå.

Handlingen är bokens starkaste sida, och jag gillar den här världen med sin egyptiska mytologi, reapers, och zombies. Det är en väldigt kort bok på under 200 sidor, och den gick väldigt fort att läsa. Handlingen är det som håller intresset vid liv, och den är både lättsam och ganska spännande. 

Molly är den enda karaktären man hinner lära känna, och jag tycker att hon är ganska charmig. Hon är inte lika naiv och barnslig som i första boken, men vissa av hennes kommentarer stör mig ibland. I övrigt så är hon helt okej och jag gillar henne. Kärleksintresset Rath tycker jag dock fortfarande inte att jag känner (efter två böcker), och jag bryr mig inte särskilt mycket om honom. Relationen mellan Molly och Rath tar inte alltför stor plats, och mycket därför tycker jag att den är helt okej. 

Slutet var spännande, och självklart tänker jag läsa sista boken i serien också. En rolig och snabbläst bok, men utan något som helst djup. En bra läsupplevelse för stunden, men inget jag kommer att minnas i det långa loppet, tyvärr.


6 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar