fredag 20 februari 2015

Eldhäxan - Peter Bergting

Titel: Eldhäxan
Författare: Peter Bergting
Serie: Trolldomsakademien #1
Sidor: 221

Trolldomsakademien är platsen där ungdomar i staden Morwhayle studerar magi. Här möts tre elever för första gången och blir vänner. Tillsammans med sin unga lärare Malda, tidigare ond demonprinsessa, försöker de lösa mysteriet med ett magiskt mord som har begåtts i huset.

En mystisk deckargåta i fantasymiljö! I en skola som vimlar av konstiga rum, fällor och knäppa elever är det svårt att finna sig tillrätta. Men de tre vännerna Miranda, Orville och Emmy har i alla fall varandra. Då är det okej att även drakar har tillträde på skolan och att det finns demoner på toaletten.

En bok full av spänning, skratt och mysterier att lösa. Varför ska man alltid ha badkläder under kläderna i den här skolan? Hur hittar man till biblioteket? Och vad hände egentligen med professor Badwedyr? 


Efter att ha läst Legenden om Morwhayle trilogin i December så ville jag självklart läsa mer av Peter Bergting, och när Eldhäxan kom in på jobbet så lånade jag genast hem den. Jag måste dock säga att jag föredrar Morwhayle trilogin lite mer än vad jag gjorde med Eldhäxan, men det var fortfarande en bra bok.

Handligen är både lite småspännande och lite smårolig. Vi är fortfarande i Morwhayle, men skillnaden här är att boken utspelar sig på skolan Trolldomsakademien istället. Kanske lite som en svensk Harry Potter. Boken innehåller ett mord mysterium, magi, en kanindrake(!!), och vi får träffa både nya och gamla karaktärer. Det är både charmigt och lättläst, och jag kan inte låta bli att tycka om det.

Karaktärerna är väl bokens svaga sida, och även om jag gillar Miranda, Emmi och Orville nu när jag läser, så är det inga jag kommer att komma ihåg i det långa loppet. Det finns ingen riktigt utveckling hos karaktärerna och fokusen ligger hellre på handlingen. Däremot får vi träffa både Malda, Scurvley Briskit och Gorgobestor igen, och allra helst Malda är för mig ett mycket kärt återseende. Så ett stort plus för det.

Eldhäxan är en bra bok, och jag gillade den mycket medan jag läste. Jag är glad över att ha hittat en till svensk författare att tycka om och jag ser redan nu fram emot fortsättningen på den här serien. Rekommenderas.


6,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar