fredag 12 oktober 2012

Hemlock - Kathleen Peacock

Titel: Hemlock
Författare: Kathleen Peacock
Serie: Hemlock #1
Sidor: 416

Mackenzie and Amy were best friends. Until Amy was brutally murdered. 

Since then, Mac's life has been turned upside down. She is being haunted by Amy in her dreams, and an extremist group called the Trackers has come to Mac's hometown of Hemlock to hunt down Amy's Killer: 
A white werewolf. 

Lupine Syndrome -- the werewolf virus - is on the rise across the country. Many of the infected try to hide their symptoms, but bloodlust is not easy to control and the Trackers are determined to stop those with Lupine Syndrome, at any cost. 

Unwilling to work with the brutal Trackers, but desperately wanting to put an end to her nightmares, Mac decides to investigate Amy's murder herself. But the deeper she delves into the mystery behind Amy's death, the more secrets she discovers lurking in the shadows of Hemlock. Secrets that should have been left untold. Secrets that will change her life forever. 

Hemlock är inte som någon annan varulvsbok jag läst. Det är i princip en deckare som även innehåller varulvar, och där handlingen intresserar mig mycket mer än vad karaktärerna gör. 

Mac var en helt okej karaktär och hon hade en bra berättarröst. Jag gillade att vara i hennes huvud, men nu när jag ska skriva recensionen så märker jag att jag börjat glömma henne. Något jag tyckte om med Mac var hennes mod och hennes lojalitet, väldigt imponerande.
Kyle och Jason var väldigt stereotypiska. Kyle var den snälla killen, bästa kompisen och Jason var en destruktiv bad boy. Måste jag välja så säger jag Kyle, men jag skulle vilja se Jason som han var innan Amy dog.

Hela varulvsperspektivet är väldigt intressant. Mänskligheten vet att varulvar existerar, och vissa av dem är blodtörstiga monster. Varulvarna har inga rättigheter och om man är smittad ska man genast bege sig till ett av de lägren som finns, och sedan spenderar man resten av sitt liv där.
Det finns en grupp som kallas Trackers och dem inriktar sig på att fånga varulvar (eller personer dem misstänker kan vara en varulv). I början var the Trackers bara nazister (antar att dem fann något nytt att hata), men nu är det en organiserad trupp som polisen och dyl. kan anlita.
Hela mobb-mentaliteten som uppstod efter att the Trackers kommit till stan, och hur man behandlade varulvarna i överhuvudtaget var otroligt skrämmande och verklighetstroget, det är nästan som jag tänker mig att det var under andra världskriget. Vid flera tillfällen var jag både rädd och mådde illa.

Mysteriet var spännande och jag visste inte vem den skyldige var förrän det avslöjades.
Det var många hemligheter som avslöjades under bokens gång och jag kanske listade ut..en?

Hemlock är en spännande och skrämmande bok. Välskriven och med en handling som fängslade mig från sida ett. Kathleen Peacock har skrivit en lysande debutbok.

                                                                    8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar