tisdag 2 april 2013

Sweet Shadows - Tera Lynn Childs

Titel: Sweet Shadows
Författare: Tera Lynn Childs
Serie: Medusa Girls #2
Sidor: 328

Spoilervarning! Andra boken i en serie, spoilers från tidigare del förekommer. 

Grace, Gretchen and Greer - three teenage descendants of Medusa who must unite and embrace their fates in a unique paranormal world where monsters lurk in plain sight. 
The sisters are now reunited, but their battle against the vile beasties of the abyss rages on. And as if training to become fully-fledged huntresses weren't enough, the boys in their lives are causing them problems. Is Nick all he seems? And where's Thane? He's gone missing, and Grace is sure he's hiding something from her.
As the girls discover more about their heritage, they find themselves in greater danger than ever. Can they face up to the sacrifices they must make in order to fulfill their destiny?

Jag läste första boken, Sweet Venom, i slutet av 2011, och cliffhangern som den slutade i har gjort att jag längtat efter att få läsa Sweet Shadows ända sedan dess. Det här var dessutom en sådan gång när uppföljaren är bättre än första boken, och jag tyckte väldigt mycket om Sweet Shadows.

Boken är en blandning av lättsam och spännande. Den går väldigt fort att läsa och det går knappt att lägga ifrån sig den när jag väl har börjat läsa. Det är en väldigt intressant twist på Medusa och Gorgonerna, och jag gillar hur välplanerad och fräsch handlingen är.

Jag älskar Medusa systrarna och jag kan inte bestämma mig för vem som är min favorit. Jag älskar Gretchens styrka och tuffhet, hon är en äkta warrior (hon påminner mig lite om Buffy).
Grace är så charmig, hon är glad och väldigt lätt att tycka om, jag gillar hur mycket hon älskar sina systrar och hennes entusiam inför allt.
Det jag gillar mest med Greer är att det finns så mycket mer än vad ögat ser hos henne. Greer är den mest komplexa utav systrarna och jag gillar hur hon öppnar sig mer och mer.
Trots att boken är skriven i jag-form och från 3 olika perspektiv så är berättarrösterna så distinkta att jag har inga problem alls att veta vem som är vem.

Medusa Girls är en serie som faktiskt är bättre än vad man kan tro och jag rekommenderar den gärna. Precis som jag faktiskt hade förväntat mig, så slutade även Sweet Shadows med en riktig cliffhanger, och jag ser väldigt mycket fram emot den sista boken, som kommer nu till hösten.

Favoritcitat:

"So, what you're saying," Dad says, "is that when you've been telling your mother and me that you are studying at a friend's, you've actually been roaming the streets hunting monsters."
"No, not always," I say. "Most of the time I was at Gretchen's loft, studying. Training."
"Gretchen's loft?" Mom echoes. "That's where you were last night?"
My cheeks burn. "No, I was in Greer's basement."
"Gretchen's loft blew up," Greer offers."
  


                                                8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar