onsdag 10 april 2013

Things I Can't Forget - Miranda Kenneally

Titel: Things I Can't Forget
Författare: Miranda Kenneally
Serie: Hundred Oaks #3
Sidor: 308

Kate has always been the good girl. Too good, according to some people at school—although they have no idea the guilty secret she carries. But this summer, everything is different…

This summer she’s a counselor at Cumberland Creek summer camp, and she wants to put the past behind her. This summer Matt is back as a counselor too. He’s the first guy she ever kissed, and he’s gone from a geeky songwriter who loved The Hardy Boys to a buff lifeguard who loves to flirt…with her.

Kate used to think the world was black and white, right and wrong. Turns out, life isn’t that easy…


Jag har tyckt mycket om Miranda Kenneallys tidigare böcker och Things I Can't Forget var ett måste att läsa. Jag har väldigt blandade känslor efter att ha läst denna bok, jag tyckte inte alls om huvudkaraktären men jag gillade boken och kunde inte sluta läsa den. Miranda Kenneally har något speciellt som gör att jag alltid slukar hennes böcker.

Det är väldigt mycket religion i boken, något som jag inte brukar vara speciellt förtjust i, men just i denna bok fungerar det. Boken utspelar sig mestadels på ett läger för kristna och det var intressant att se hur olika karaktärerna såg på sin religion. 
Jag hade väldigt svårt för Kates åsikter, hon ansåg att det är en synd att ha sex före äktenskapet (vilket jag tycker att det är upp till var och en och det är absolut inget fel om man vill vänta, det som störde mig är sättet Kate ser ner på alla som faktiskt har sex och hur hon direkt bestämmer att de är syndare), att det är en synd att göra abort och att Gud är avundsjuk om man inte älskar honom mest. Jag förstår förstås den bakomliggande tanken att alla har olika tro, och måste komma fram till själv vad som är rätt eller fel, men Kates intolerans irriterade mig var och varannan sida.

Som ni har förstått så störde jag mig mycket, och ofta, på Kate. Hon är otroligt trångsynt och fördömande, allt ska vara på hennes sätt och det är bara hennes åsikter som är de rätta. Till och med andra kyrkor som inte följer hennes "regler" är felande. Dessutom är hon väldigt pryd och det gick så långt att det gjorde mig förbannad. För er som har läst Stealing Parker så kan jag säga att Kate tillhör Parkers kyrka och det säger nog det mesta.
Jag gillade kärleksintresset Matt, han var gullig och charmig. Jag gillade även de flesta av bi-karakärerna. Parker och Will har stora roller, vilket jag älskade (det var nog det bästa i hela boken). Det var roligt att se hur deras relation har utvecklats och hur det har gått med deras "happily ever after".

Nu kanske det låter som att jag inte alls gillade boken, men det gjorde jag. Things I Can't Forget är, som vanligt, en charmig och mysig bok. Miranda Kenneally fortsätter att bevisa att hon är en författare värd att hålla koll på.


7 / 10
 

2 kommentarer:

  1. Intressant, vill läsa något av henne men lite avskräckt blir jag av att läsa om Kate, skulle nog störa mig lika mycket som dig, om inte mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, Kate är en oerhört frustrerande karaktär. :) Men jag rekommenderar gärna både Catching Jordan & Stealing Parker. :)

      Radera