tisdag 24 juli 2012

Dearly, Departed - Lia Habel

Titel: Dearly, Departed
Författare: Lia Habel
Serie: Gone With the Respiration #1
Sidor: 470


Love conquers all, so they say. But can Cupid’s arrow pierce the hearts of the living and the dead—or rather, the undead? Can a proper young Victorian lady find true love in the arms of a dashing zombie?

The year is 2195. The place is New Victoria—a high-tech nation modeled on the manners, mores, and fashions of an antique era. A teenager in high society, Nora Dearly is far more interested in military history and her country’s political unrest than in tea parties and debutante balls. But after her beloved parents die, Nora is left at the mercy of her domineering aunt, a social-climbing spendthrift who has squandered the family fortune and now plans to marry her niece off for money. For Nora, no fate could be more horrible—until she’s nearly kidnapped by an army of walking corpses. 


Första gången jag såg Dearly, Departed's cover så visste jag att det var en bok jag måste köpa, omslaget är så otroligt vackert och jag älskar det. Att den sedan skulle vara en blandning av zombies, steampunk och dystopi verkade vara ett vinnande koncept. Den stora frågan nu är om boken levde upp till sitt omslag?

Boken är riktigt lång och det känns. Jag gjorde en paus och läste inte på 3 dagar efter att ha läst första halvan av boken. Det berodde delvis på min förkylning men också delvis på att jag inte orkade fortsätta. Att boken är så lång har både sina plus och minus. På plussidan är att man får reda på väldigt mycket, vad som hänt i världen, mycket bakgrundsinfo och en bra förklaring till zombie viruset. Det tar också tid för Nora och Bram att lära känna och börja tycka om varandra, det blir ingen insta-love (vilket verkligen är ett plus eftersom Bram faktiskt är en zombie!).
Minussidan är att första halvan av boken är väldigt långsam, det händer inte så mycket och all information blir lite för mycket.
Andra halvan av boken är riktigt, riktigt bra. Saker börjar hända, zombies attackerar och det blir
riktigt spännande. Jag önskar att hela boken följt det tempot.

Dearly, Departed utspelar sig i New Victoria - vilket ligger någonstans i Sydamerika. Efter att världen gått åt helvete med naturkatastrofer, diverse epidemier och ett stort vulkanutbrott som förstörde Nordamerika började de överlevande att vandra söderut och delade på sig i olika stammar (tribes).
Nora Dearly's folk bestämde sig för att återinföra den Viktorianska eran och bygga upp samhället efter dess normer. Detta är en sak som stör mig, varför väljer kvinnorna att frivilligt återgå till att vara inget annat än kuttersmycken, inte bestämma något eller få tänka själv? 

Nora är dock inget av det ovannämnda. Hon älskar att titta på gamla krigsdokumentärer, hon har åsikter, kan skjuta och hon är smart. Efter att ha blivit utsatt för ett kidnappningsförsök av ett gäng zombies och blivit räddad av ett annat gäng med zombies är hon förvånansvärt anpassningsbar och blir både vän med vissa utav dem och kanske kär i en speciell zombie.
Bram dog för två år sedan, bara för att vakna upp sekunder senare och märka att han blivit en levande död. Det är roligt att läsa från Bram's perspektiv, han är väldigt artig och vänlig samtidigt som han är en enastående soldat och ledarfigur. Bram är väldigt charmig, men jag har svårt att se trovärdigheten i deras romans. Kalla mig gammaldags, men jag föredrar mina killar levande.
Nora's bästa kompis Pamela är min favoritkaraktär. Hon är intelligent och stark. Väldigt livlig och inte rädd att klippa till några zombies om det behövs.

" I killed one! I stabbed it in the head with a parasol'!
Even Nora couldn't find words for this revelation. Renfield was the first to comment. 'I can't tell if that's the most inspiring thing I've ever heard of the most horrifying."

Boken är skriven i jag-form och varierar mellan olika perspektiv. Mestadels Bram och Nora, men vissa kapitel är ur Pamela's perspektiv och några få kapitel berättas av två olika andra personer.
Det är rätt lätt att skilja på personer men ibland, precis i början av ett kapitel, var det lite svårt att hålla isär Bram och Nora.

Dearly, Departed är tyvärr inte lika bra som dess omslag. Trots huvudkaraktärernas många positiva egenskaper så fastnar jag inte riktigt för dem, utan längtar efter Pamela's kapitel.
Början är för seg och slutet kan inte gottgöra det. Personligen tror jag att boken mått bra över att kortas ner 100 sidor. Trots allt så gillar jag den och kommer att plocka upp fortsättningen i framtiden.

                                                           6 / 10


2 kommentarer:

  1. Åh, vad synd att den inte levde upp till omslaget som är bland de finaste jag har sett. Har tänkt köpa den i paperback när den släpps med det här omslaget. Tycker att det andra gula är superfult.

    SvaraRadera
  2. Väldigt fint omslag verkligen! Synd att innehållet inte var lika bra, men jag har ändå skrivit upp den på min att köpa-lista :)

    SvaraRadera