söndag 15 juli 2012

Once - Anna Carey

Titel: Once
Författare: Anna Carey
Serie: Eve #2
Sidor: 354

OBS! Andra boken i en serie, varning för spoilers.


When you're being hunted, who can you trust?

For the first time since she escaped from her school many months ago, Eve can sleep soundly. She's living in Califia, a haven for women, protected from the terrifying fate that awaits orphaned girls in The New America.

But her safety came at a price: She was forced to abandon Caleb, the boy she loves, wounded and alone at the city gates. When Eve gets word that Caleb is in trouble, she sets out into the wild again to rescue him, only to be captured and brought to the City of Sand, the capital of The New America.

Trapped inside the City walls, Eve uncovers a shocking secret about her past--and is forced to confront the harsh reality of her future. When she discovers Caleb is alive, Eve attempts to flee her prison so they can be together--but the consequences could be deadly. She must make a desperate choice to save the ones she loves . . . or risk losing Caleb forever.


Det är år 2032 och 98 % av jordens befolkning har utrotats av ett virus.
Once börjar nästan tre månader efter första bokens slut och Eve bor i Califia och vänjer sig sakta vid livet där. Hon saknar Caleb oerhört och efter att hört ett rykte var han är beger hon sig för att leta efter honom, men istället blir hon tillfångatagen och förd till the City of Sand och Kungen där hon ska bli hans fru. Dock är allt inte som det verkar...

Eve fortsätter att imponera på mig, jag har sett många klagomål över henne men jag tycker att hon är förvånansvärt stark och uppfinningsrik, allra helst när man tänker på hennes uppväxt. Jag älskar att hon inte ger upp, utan fortsätter att kämpa, trots att hon tvingas le och låtsas som att allt är bra så har hon bakomliggande motiv och fortsätter göra motstånd.
Jag gillar Caleb, även om han inte står ut i mängderna av YA killar så passar han med Eve, det är tydligt att dem hör ihop. Jag är dock lite besviken på hur vårdslösa dem var ibland, det gillar jag inte.
Jag uppskattar att man får många tillfällen att höra Kungens perspektiv på hur han valt att bygga upp landet, men fy vad jag hatar honom.

Once är en riktigt bra bok. Jag tycker väldigt mycket om Anna Carey's skrivande, karaktärerna är väl genomtänkta, handlingen är mycket bra, spännande med många tvister och det blir aldrig förutsägbart. Slutet gjorde mig helt ställd, en av de värsta cliffhangers hittills. Jag vägrar tro att vissa saker hände och jag har ingen aning hur jag ska överleva väntan på sista boken.

                                                                     8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar