torsdag 30 augusti 2012

The Summoning - Kelley Armstrong

Titel: The Summoning
Författare: Kelley Armstrong
Serie: Darkest Powers Trilogy #1
Sidor: 390

All Chloe Saunders wants is a life like any normal teenager – the chance to get through school, make friends, and maybe meet a boy. But when she starts seeing ghosts, she knows that life will never be the same again.

Soon the ghosts are everywhere, demanding her attention. When Chloe finally breaks down, she’s admitted to a group home for disturbed kids. At first Lyle House seems okay, but as she gets to know the other patients – charming Simon and his ominous, unsmiling brother Derek, obnoxious Tori, and Rae, who has a 'thing' for fire – Chloe begins to realise that something strange and sinister binds them all together, and it isn’t your usual ‘problem kid’ behaviour.

And they’re about to discover that Lyle House is not your usual group home, either...


Jag har tidigare läst de två första böckerna i Kelley Armstrongs vuxenserie Women of the Otherworld, och tyckt väldigt bra om dem. Den här serien har jag dock inte alls varit så intresserad av men beslöt mig för att köpa den, och oj så överraskad jag blev. The Summoning är jättebra och det enda jag är besviken på är mig själv, som väntat så länge med att läsa den.

Chloe Saunders upptäcker att hon kan se spöken och blir intagen på ett hem för psykiskt sjuka ungdomar. Chloe får höra att hon är schizofren och kanske skulle hon ha accepterat diagnosen om det inte vore för att vissa av de andra ungdomarna också verkar ha oförklarliga krafter.

Om det är något som verkligen fascinerar mig så är det olika psykhem och allra helst när någon är felaktigt placerad men ändå tvungen att vara där, ge mig en bok som utspelar sig på ett sånt och jag nästan bara måste läsa den. Eftersom jag i princip bara visste att boken skulle handla om en tjej som såg spöken, så blev jag glatt överraskad över VAR någonstans boken utspelade sig. 

Chloe är en intressant karaktär, lite småbarnslig (vilket även nämnts i många andra recensioner), men inte så mycket att det stör mig, och jag gillar henne. Chloe älskar film, och en sak jag verkligen tyckte om var när hon tänkte i filmscener.
Jag gillar även de flesta av de andra karaktärerna. Derek är mest intressant, men även Simon och Rae.
Tori var en riktig bitch och jag undrar om hon kommer att spela en större roll i nästa bok?

Det var korta kapitel och den gick snabbt att läsa. Jag gillar handlingen och jag har alltid tyckt om när flera olika paranormala varelser är inblandade. Det är en spännande bok, med ett riktigt fängslande slut. En sån gång då jag är riktigt tacksam att jag redan har fortsättningen hemma..

                                      8,5 / 10

1 kommentar: