lördag 8 september 2012

The Boyfriend List - E. Lockhart

Titel: The Boyfriend List: 15 Guys, 11 Shrink Appointments, 4 Ceramic Frogs and Me, Ruby Oliver
Författare: E. Lockhart
Serie: Ruby Oliver #1
Sidor: 229

Ruby Oliver is 15 and has a shrink. She knows it's unusual, but give her a break—she's had a rough 10 days. In the past 10 days she:

* lost her boyfriend (#13 on the list)
* lost her best friend (Kim)
* lost all her other friends (Nora, Cricket)
* did something suspicious with a boy (#10)
* did something advanced with a boy (#15)
* had an argument with a boy (#14)
* drank her first beer (someone handed it to her)
* got caught by her mom (ag!)
* had a panic attack (scary)
* lost a lacrosse game (she's the goalie)
* failed a math test (she'll make it up)
* hurt Meghan's feelings (even though they aren't really friends)
* became a social outcast (no one to sit with at lunch)
* and had graffiti written about her in the girls' bathroom (who knows what was in the boys'!?!).

But don't worry—Ruby lives to tell the tale. And make more lists.


Jag har flera gånger letat efter den svenska versionen av The Boyfriend List (Listan) på mitt bibliotek, men den har alltid varit försvunnen. När jag såg boken igår (läs 31/8) så var det givet att jag skulle köpa den.

The Boyfriend List handlar om Ruby Oliver, vars liv har gått åt helvete. Hon har förlorat sin pojkvän, bästa vän, sina andra vänner och hon får panikångest attacker. Ruby börjar hos en psykolog och får i uppdrag att göra en lista över pojkarna i hennes liv, och det behöver inte nödvändigtvis betyda pojkvänner. Listan hamnar dock på villovägar och, som om hon inte hade nog med problem, gör att hela skolan tror att hon är en slampa. Medan Ruby går igenom listan försöker hon komma på var någonstans allt gått fel.

Ruby är störtkul och jag skrattade många gånger medan jag läste. Hon är lite egen och väldigt charmig, jag tror att många kan känna igen sig i henne. 

Det gick fort att läsa boken och jag blev väldigt engagerad i historien. The Boyfriend List är både rolig och allvarlig, och jag tycker att alla tjejer borde läsa den åtminstonde en gång! 

Favoritcitat:
“I say, thirteen is too many dogs for good mental health. Five is pretty much the limit. More than five dogs and you forfeit your right to call yourself entirely sane.
Even if the dogs are small.”  


                                                  6 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar