fredag 14 december 2012

Beautiful Redemption - Kami Garcia & Margaret Stohl

Titel: Beautiful Redemption
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Serie: Caster Chronicles #4
Sidor: 451

Spoilervarning! Denna bok ingår i en serie, stora spoilers från tidigare böcker förekommer i både summeringen och recensionen!

Ethan Wate has spent most of his life longing to escape the stiflingly small Southern town of Gatlin. He never thought he would meet the girl of his dreams, Lena Duchannes, who unveiled a secretive, powerful, and cursed side of Gatlin, hidden in plain sight. And he never could have expected that he would be forced to leave behind everyone and everything he cares about. So when Ethan awakes after the chilling events of the Eighteenth Moon, he has only one goal: to find a way to return to Lena and the ones he loves.
Back in Gatlin, Lena is making her own bargains for Ethan's return, vowing to do whatever it takes -- even if that means trusting old enemies or risking the lives of the family and friends Ethan left to protect.

Worlds apart, Ethan and Lena must once again work together to rewrite their fate, in this stunning finale to the Beautiful Creatures series
.

Jag har spenderat nästan en hel vecka i Ethan och Lenas värld, och även om Beautiful Redemption inte var en perfekt bok, så hade den ett perfekta slut.

Boken börjar direkt där Beautiful Chaos slutade och Ethan vaknar upp i en annan värld och hans enda mål är att ta sig tillbaka till Lena. Jag gillade handlingen, men jag tycker att vissa saker fick för lite uppmärksamhet och jag hade önskat mig lite mer action.

Beautiful Redemption berättas ur både Ethan och Lenas perspektiv och jag gillade verkligen Lenas berättarröst, trots att den var ganska lik Ethans. Jag älskade hur hon ibland tänkte i dikter, man fick verkligen se hur viktigt skrivandet var för henne.

Ethan och Lena är ett av mina absoluta favoritpar, deras kärlek är så stark och deras relation känns så äkta. Det har aldrig varit någon tvekan om att de älskar varandra och att dem hör ihop.
“I love her beyond the universe and back. I love her from this world to the next.” 

Karaktärerna är underbara, som vanligt, och jag har absolut inget att klaga på. För utom Ethan och Lena så är mina favoriter Link (jag älskar the Linkubus) och Macon. Jag tycker till och med John Breed nu för tiden.

Slutet var en blandning av alldeles underbart och otroligt sorgligt, även om jag var ganska säker på att det som hände skulle på något sätt hända. Bittersweet är det rätta ordet, och jag älskade det.

Jag har älskat the Caster Chronicles från första till sista boken, och jag är oerhört glad för mitt beslut att läsa dem. Det är en serie jag verkligen rekommenderar.

Favoritcitat:

“He saved the world, but he shattered mine.” 

“I'd never really thought past the whole dying-for-the-sake-of-the-world part of things. When you're alive, you don't dwell on how you're going to spend your time once you're dead. You just figure you're gone, and the rest will pretty much take care of itself.” 

                                                            8,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar