måndag 28 april 2014

Dead Girls Don't Lie - Jennifer Shaw Wolf

Titel: Dead Girls Don't Lie
Författare: Jennifer Shaw Wolf
Serie: -
Sidor: 342

Jaycee and Rachel were best friends. But that was before. . .before that terrible night at the old house. Before Rachel shut Jaycee out. Before Jaycee chose Skyler over Rachel. Then Rachel is found dead. The police blame a growing gang problem in their small town, but Jaycee is sure it has to do with that night at the old house. Rachel’s text is the first clue—starting Jaycee on a search that leads to a shocking secret. Rachel’s death was no random crime, and Jaycee must figure out who to trust before she can expose the truth.

Jag hade faktiskt inte hört talas om den här boken förrän jag hittade den på Bokus lagerrensning, men eftersom den var både billig och lät spännande så beslutade jag mig för att ge den en chans. Och även om jag inte var särskilt förtjust i karaktärerna, så var det ändå en bok jag mer eller midre gillade.

Handlingen var helt klart bokens starka sida, och jag tyckte att den var väldigt spännande. Trots att jag förstod på ett ungefär åt vilket håll det lutade, så lyckades den ändå förvåna mig. Jag gillade mysteriet mycket, och det var skönt att det inte var självklart vem mördaren var.

Karaktärerna var alla sisådär. Jaycee var en typisk "Mary Sue", och på tok för godhjärtad för att vara intressant. Och dessutom gjorde hon dumma saker hela tiden, litade på folk hon inte skulle lita på, lånade ut "bevis", och liknande. För mig är det ett under att hon inte blev dödad i dem första kapitlen.. Bi-karaktärerna var inte heller något att hänga i julgranen.. Skyler var konstig, Evan alldeles för lurkig, Eduardo för arg, osv. Jaycees pappa var dock värst. På tok för överbeskyddande, hon fick liksom inte ens använda internet obevakad. Say what? 

Ett stort minus för karaktärerna, men ett plus för handlingen. Dead Girls Don't Lie är långt ifrån en favoritbok, men den var helt klart spännande för stunden och i det stora hela så gillade jag den.


5,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar