torsdag 17 april 2014

The Exiled Queen - Cinda Williams Chima

Titel: The Exiled Queen
Författare: Cinda Williams Chima
Serie: Seven Realms #2
Sidor: 586

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Haunted by the loss of his mother and sister, Han Alister journeys south to begin his schooling at Mystwerk House in Oden’s Ford. But leaving the Fells doesn’t mean that danger isn't far behind. Han is hunted every step of the way by the Bayars, a powerful wizarding family set on reclaiming the amulet Han stole from them. And Mystwerk House has dangers of its own. There, Han meets Crow, a mysterious wizard who agrees to tutor Han in the darker parts of sorcery—but the bargain they make is one Han may regret.

Meanwhile, Princess Raisa ana’Marianna runs from a forced marriage in the Fells, accompanied by her friend Amon and his triple of cadets. Now, the safest place for Raisa is Wein House, the military academy at Oden's Ford. If Raisa can pass as a regular student, Wein House will offer both sanctuary and the education Raisa needs to succeed as the next Gray Wolf queen.

Everything changes when Han and Raisa’s paths cross, in this epic tale of uncertain friendships, cut-throat politics, and the irresistible power of attraction.


Efter att ha läst The Demon King beställde jag genast hem resten av serien, och jag började läsa The Exiled Queen så fort den anlände. Jag fastnade fort i den här fantasy serien, och även om The Exiled Queen inte är lika spännande som sin föregångare, så är det fortfarande en väldigt bra bok.

Boken börjar väldigt långsamt, och även om den blir mer spännande, så händer det inte så mycket. Handlingen utspelar sig mest på väg till, och/eller på Oden's Ford, och även om jag gillar att större delen av boken utspelar sig där, så hade jag ändå önskat lite mer action. Det hjälper dock karaktärernas utveckling mycket, och mycket tid spenderas på Han och hans magi. The Exiled Queen är seg, men spännande, och mycket nödvändig för att karaktärernas personliga utveckling. Jag gillar det, samtidigt som jag gärna velat ha lite mer.

Han är en helt okej karaktär, men han är aningen för impulsiv och benägen att göra dumma val för min del. På väg till Oden's Ford var han så idiotisk ibland att jag höll på att bli tokig. Man skulle kunna tro att någon som varit en street lord skulle vara lite smartare, men inte. Ibland briljerar han dock, och jag önskar att han alltid skulle vara så.
Raisa är helt klart min favorit, och det var längtan till hennes perspektiv som drev mig genom den här boken. Raisa är smart, modig, och riktigt bad ass. Hon har snabbt blivit en av mina favoritkaraktärer, och jag hoppas på mer av henne i nästa bok.

Slutet av boken var riktigt spännande, och det gör att jag genast måste fortsätta med nästa bok i serien. Jag tyckte mycket om The Exiled Queen, även om den inte var riktigt lika bra som The Demon King, och jag hoppas på mer action i nästa bok. Det här är ett väldigt fängslande fantasyäventyr, som jag gärna rekommenderar!

8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar