måndag 21 april 2014

The Gray Wolf Throne - Cinda Williams Chima

Titel: The Gray Wolf Throne
Författare: Cinda Williams Chima
Serie: Seven Realms #3
Sidor: 517

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Han Alister thought he had already lost everyone he loved. But when he finds his friend Rebecca Morley near death in the Spirit Mountains, Han knows that nothing matters more than saving her. The costs of his efforts are steep, but nothing can prepare him for what he soon discovers: the beautiful, mysterious girl he knew as Rebecca is none other than Raisa ana’Marianna, heir to the Queendom of the Fells. Han is hurt and betrayed. He knows he has no future with a blueblood. And, as far as he’s concerned, the princess’s family as good as killed his own mother and sister. But if Han is to fulfill his end of an old bargain, he must do everything in his power to see Raisa crowned queen.

Meanwhile, some people will stop at nothing to prevent Raisa from ascending. With each attempt on her life, she wonders how long it will be before her enemies succeed. Her heart tells her that the thief-turned-wizard Han Alister can be trusted. She wants to believe it—he’s saved her life more than once. But with danger coming at her from every direction, Raisa can only rely on her wits and her iron-hard will to survive—and even that might not be enough.


The Gray Wolf Throne är helt klart den bästa boken i serien hittills. Tempot är mer jämnt, och man slipper den långa startsträckan. Handlingen är dessutom alldeles fenomenalt bra, den är väldigt spännande, och full av intriger. Det var nästan omöjligt att sluta läsa, och istället för att gå och lägga mig tidigt, som jag hade planerat, så var jag vaken tills boken var utläst.

Raisa går från klarhet till klarhet, och jag absolut älskar henne. Jag är inte alls lika förtjust i Han dock. Han har sina ljusa stunder, absolut, och det finns tillfällen när jag verkligen gillar honom. Men 5 sidor senare så gör han något, och jag är lika irriterad igen. Han är ganska omogen, egoistisk, han är fördomsfull, har väldigt höga tankar om sig själv, och älskar att tycka synd om sig själv. Jag blev så trött på hur han betedde sig efter att han fått reda på vem Raisa egentligen var, och jag har väldigt svårt för honom. Jag är inte heller helt såld på relationen mellan Raisa och Han, ibland tycker jag mycket om den, och ibland föredrog jag det bättre när båda hade andra kärleksintressen.

The Gray Wolf Throne var så spännande, och jag gillade slutet mycket. Dock känner jag mig ganska övertygad om vem det är som dödar magiker (markera för spoilers --> säkert Reid Demonai, spoilers slut), men det finns så många frågor jag vill ha svar på. Självklart ska jag genast börja med sista boken, och hoppas att den är minst lika bra. Det här är en serie jag mer än gärna rekommenderar, och det är helt klart en ny favorit hos mig.

Favoritcitat:

“She's tough for a blueblood, he'd thought, a lifetime ago. Maybe tough enough to be with him. He hadn't considered that he might not be tough enough to be with her.” 

“A moment later, Cat hurtled back into the room as if chased by demons. She stationed herself in front of Raisa, a knife in either hand, all of her genteel patina swept away. "Cuffs! Look sharp! It's him, the whey-faced, gutter-swiving, prig-napping bastard! He's here!"
Han looked as mystified as Raisa. "Who's here?”  


9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar