fredag 25 april 2014

The Crimson Crown - Cinda Williams Chima

Titel: The Crimson Crown
Författare: Cinda Williams Chima
Serie: Seven Realms #4
Sidor: 598

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

A thousand years ago, two young lovers were betrayed-Alger Waterlow to his death, and Hanalea, Queen of the Fells, to a life without love.

Now, once again, the Queendom of the Fells seems likely to shatter apart. For young queen Raisa ana'Marianna, maintaining peace even within her own castle walls is nearly impossible; tension between wizards and Clan has reached a fevered pitch. With surrounding kingdoms seeking to prey on the Fells' inner turmoil, Raisa's best hope is to unite her people against a common enemy. But that enemy might be the person with whom she's falling in love.

Through a complicated web of lies and unholy alliances, former streetlord Han Alister has become a member of the Wizard Council of the Fells. Navigating the cut-throat world of blue blood politics has never been more dangerous, and Han seems to inspire hostility among Clan and wizards alike. His only ally is the queen, and despite the perils involved, Han finds it impossible to ignore his feelings for Raisa. Before long, Han finds himself in possession of a secret believed to be lost to history, a discovery powerful enough to unite the people of the Fells. But will the secret die with him before he can use it? 


Om man bortser från bok nummer 2 så är det här en serie som bara blivit bättre och bättre, och The Crimson Crown är helt klart min favorit i serien. Jag absolut älskar handlingen, och det är så mycket som pågår. Mysterier och magi, krig och intriger, och självklart en förbjuden romans. Jag har haft så mycket frågor under seriens gång, och jag har oroat mig för hur allt ska sluta. Men The Crimson Crown hade allt jag velat ha i en serieavslutning, och hela boken var bara så makalöst bra.

Raisa har varit min favorit sedan den första boken. Hon är en perfekt drottning, och gör verkligen allt för sitt land. Hon är modig, smart och envis, och jag absolut älskar henne. Däremot har jag inte varit lika förtjust i Han, och han frustrerade mig oerhört i den andra och tredje boken. Men här har han växt på sig, han tänker innan han handlar, men är fortfarande väldigt streetsmart, och äntligen så får jag tycka så mycket om honom. Romansen är också väldigt fin, och jag tror att jag fastnade ordentligt för den när Han gav sin kärleksförklaring. Det känns skönt att jag äntligen älskar båda huvudkaraktärerna, och just nu tycker jag att dem är alldeles perfekta för varandra.

Slutet var både superspännande, och alldeles perfekt, och jag är så glad att jag gav den här serien en chans. De två första böckerna var ganska långsamma, men bok tre och fyra har varit sjukt spännande. Det är svårt att recensera sista boken i en serie utan att spoila för mycket, så därför nöjer jag mig här. Jag rekommenderar verkligen den här serien till alla er som älskar fantasy, och den är helt klart en av mina favoritserier.

Favoritcitat:

“His aster-blue eyes shown out from a face blackened by bruises and soot, his fair hair glittering in the firelight. Dressed all in black, silhouetted against flame, he looked rather like a demon, raised from the dead, trading for souls on the other side.”  

“The next chamber is full of songbirds, if I remember right. Their music is like turtleweed. It will put you to sleep if you listen to it. They sleep most of the time, so the best thing is to pass through without waking them up. If they do awaken, then you must sing loud enough to drown out their music."
"Great," Han said. "Whose idea was that?"
"It seemed like a good idea at the time," Crow said. "I was an excellent singer.” 


9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar