onsdag 25 januari 2017

Return to the Isle of the Lost - Melissa de la Cruz

Titel: Return to the Isle of the Lost
Författare: Melissa de la Cruz
Serie: Descendants #2
Sidor: 309

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

There’s no place like home. Especially if home is the infamous Isle of the Lost. Mal, Evie, Carlos, and Jay haven’t exactly turned their villainous noses up at the comforts of Auradon after spending their childhoods banished on the Isle. After all, meeting princes and starring on the Tourney team aren’t nearly as terrible as Mal and her friends once thought they would be.

But when they receive a mysterious invitation to return to the Isle, Mal, Evie, Carlos, and Jay can’t help feeling comfortable in their old hood—and their old ways. Not everything is how they left it, though, and when they discover a dark mystery at the Ise’s core, they’ll have to combine all of their talents in order to save the kingdom.
 


Jag är väldigt förtjust i Disneys Descendants. Jag läste första boken i serien år 2015 och tyckte väldigt mycket om den. Sedan såg jag filmen, som är som en uppföljare på boken, och älskade den. Faktiskt så mycket att det kan hända att jag ser den för ofta för mitt eget bästa (som ett smakprov kan jag gott erkänna att jag såg den varenda kväll i nästan tre veckors tid i höstas). Return to the Isle of the Lost är alltså uppföljaren till filmen, och det kommer att komma ännu en del i form av en ny film nästa år. Så det är mycket Descendants nu, och jag gillar det!

I Return to the Isle of the Lost följer vi både kung Bens jakt på en drake som plågar Camelot (och Auradon), och Mal, Jay, Evie och Carlos resa tillbaka till The Isle of the Lost efter att alla fått ett mystiskt meddelande som säger att de måste återvända. Alltså, jag erkänner gärna att det hela är rätt töntigt och så, men jag kan ändå inte låta bli att tycka om det. Det är mysigt, småspännande, och även om jag tycker att resan går lite för lätt så är det ändå väldigt medryckande. Det är som att jag vet att jag borde vara för vuxen för det här nu, men jag kan ändå inte låta bli att falla pladask.

Karaktärerna är charmiga. De är kanske inte så välutvecklade i den här boken, men det gör liksom inget eftersom jag redan känner dem så väl från filmen. Jag gillar verkligen Mal, Evie, Jay & Carlos, och jag tycker att det är så kul att följa med på deras äventyr. Ben är jag inte riktigt lika förtjust i (åtminstonde inte i bokform), men jag tycker inte illa om honom. Det är bara att han saknar personlighet här. Dessutom hade jag velat se lite mer romans. Och har man helt släppt sidospåret på vem som är Mals pappa här? Det var ju så genomgående i första boken, och något jag fortfarande funderar över.

Return to the Isle of the Lost är en bra bok. Mysig, rolig och spännande. Definitivt ett måste om man gillar filmen, och kanske annars också? Rekommenderas.


7,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Läste första boken i serien, men den var inte riktigt för mig, Tyvärr, för jag tycker det ser så bra ut på pappret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg din recension på första boken, trodde att jag kommenterat men jag kanske bara tänkte göra det? *förvirrad* Men jag förstår vad du menar litegrann, och jag tänker mig att jag borde verkligen inte gilla det här. Samtidigt kan jag dock inte låta bli och är överdrivet förjust i hela alltet.. ;)

      Radera