torsdag 18 april 2013

Execution - Alexander Gordon Smith

Titel: Execution
Författare: Alexander Gordon Smith
Serie: Escape From Furnace #5
Sidor: 312

Spoilervarning! Spoilers från tidigare böcker i serien förekommer. 

Alex Sawyer has escaped his underground nightmare to discover the whole world has become a prison, and Alfred Furnace is its master. Monsters rule the streets, leaving nothing but murder in their wake. Those who do not die become slaves to Furnace’s reign of cruelty. Alex is a monster too. He is the only one who can stop Furnace but in doing so he could destroy everything. Is he the executed or the executioner? Who will die? All Alex knows is that one way or another, it all ends now.

Jag har faktiskt väntat med att läsa Execution, då jag verkligen inte ville säga 'hejdå' till serien. Escape From Furnace har varit en riktigt bra läsupplevelse och Execution är en utav de bästa böckerna i serien . 

Jag tror jag har sagt det efter varje bok, men detta är en serie som blir mer och mer skrämmande för varje bok. Beskrivningarna är otroligt fantasirika och monstren är väldigt otäcka. Jag spenderar lång tid med att riktigt bygga upp allt framför mig och det blir nästan som en liten skräckfilm i huvudet.

När det kommer till karaktärerna så gillar jag alla. Jag tycker att Alex är otroligt modig och jag tycker så synd om honom. Jag vet ingen annan huvudkaraktär som råkat ut för så många hemskheter som Alex, och efter fjärde bokens slut var jag nästan lite arg på författaren..hur mycket ska en karaktär behövas plågas? Det fanns en scen i Execution som gjorde mig alldeles gråtfärdig och det var när (markera för spoiler) Alex var hemma hos sig och såg kortet från hans föräldrar (spoiler slut).
Jag gillar Zee, Simon och Lucy, och jag tycker om att Donovan alltid finns med, trots att han är död.
Jag fick till och med en större förståelse för Alfred Furnace och jag älskade när Alex drömde om honom och det som hände i fruktträdgården.

Jag älskade slutet, det var vackert, sorgligt och hoppfullt, det perfekta slutet för denna serie. Avslutningsvis så kommer jag verkligen att sakna Escape From Furnace, och om du gillar mörker och monster är detta definitivt serien för dig och jag rekommenderar den gärna.

Favoritcitat:

"I made a promise, right there on that tower: I would find Alfred Furnace, and I would kill him. And if the world stood in my way then God help it, because I would tear it apart, I would watch it burn."

"One last breath. We all have to take one eventually.
It was over." 

8,5 / 10

6 kommentarer:

  1. Svar; Tack för hjälpen med ordningen på covenant-böckerna!

    SvaraRadera
  2. Den scenen gjorde mig gråtfärdig också! Väldigt jobbigt när man satt på ett fullsatt tåg på väg till jobbet :p Älskar också att Donovan är med så mycket. Och precis som du så gillade jag även Furnace mycket mer när man fattar hur det hela hade gått till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det, den scenen krossade mitt hjärta lite. Plus slutet såklart. Jag tror faktiskt att mina favoritscener var dem med Furnace och fruktträdgården. :)

      Radera
  3. WoW! Den här serien har jag inte hört talas om innan, verkar sjukt bra! Älskar monster & mörker, tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! :) Hoppas du läser och gillar den. :)

      Radera