torsdag 4 december 2014

Her Dark Curiosity - Megan Shepherd

Titel: Her Dark Curiosity
Författare: Megan Shepherd
Serie: The Madman's Daughter #2
Sidor: 420

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.

Months have passed since Juliet Moreau returned to civilization after escaping her father's island—and the secrets she left behind. Now, back in London once more, she is rebuilding the life she once knew and trying to forget Dr. Moreau’s horrific legacy—though someone, or something, hasn’t forgotten her.

As people close to Juliet fall victim one by one to a murderer who leaves a macabre calling card of three clawlike slashes, Juliet fears one of her father’s creations may have also escaped the island. She is determined to find the killer before Scotland Yard does, though it means awakening sides of herself she had thought long banished, and facing loves from her past she never expected to see again.

As Juliet strives to stop a killer while searching for a serum to cure her own worsening illness, she finds herself once more in the midst of a world of scandal and danger. Her heart torn in two, past bubbling to the surface, life threatened by an obsessive killer—Juliet will be lucky to escape alive.


Jag läste ju första boken, The Madman's Daughter, i den här serien i Februari, och jag gillade den verkligen. Det har dröjt lite för mig att plocka upp den här uppföljaren, men den var till och med ännu bättre än den första boken, och det här är numera en av mina favoritserier.

The Madman's Daughter var något av en retelling på The Island of Dr Moreau, och i Her Dark Curiosity är det istället The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde som har inspirerat till handlingen. Jag gillar verkligen att Shepherd fokuserar på olika klassiker, och handlingen i den här serien är bara så himla bra. Jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga utan att spoila en massa, men jag älskar både språket, handlingen, och världen. 

Karaktärerna är dessutom rätt så fenomenala, och jag absolut älskar Juliet. Hon är så intelligent och tuff, och jag älskar hennes madness (i brist på svenskt ord). Jag gillar dessutom Lucy och Elizabeth mycket, och jag har svårt att bestämma vem av Montgomery och Edward som jag gillar bäst. Kärlekstriangeln tar dessutom inte upp lika mycket av handlingen som den gjorde i första boken, och det är något jag verkligen uppskattar.

Slutet var riktigt spännande, och just nu längtar jag verkligen tills sista boken släpps (i Januari 2015). Her Dark Curiosity är en riktigt bra bok, och jag mer eller mindre älskade den. Jag kan tänka mig att det här inte är en serie för alla, men jag tycker definitivt att ni åtminstonde ska ge den ett försök, den  är helt klart värd det.

Favoritcitat:

“Call it sentimentality. Call it curiosity.
Just don't call it madness.” 


“He smiled grimly, though there was no glee in it, as though for once he understood how heartbreaking this was for me. 'No serum can change who you are. Nor should you change. Genius or madness-it all depends on who's telling the story.' His hand stopped tapping, and that humanity flickered again in his eye. 'You're perfect as you are, my love.” 

8,5 / 10

6 kommentarer:

  1. I love it when the sequel is better than the first, if only because it's so disappointing when it's the other way around!

    I've wanted to start this series for a while but have put it off because it's set in the past(I believe?) and I can never get into historical fiction books, but apparently that it a lie as I've been really enjoying a historical fiction series, anyway, I think I might finally try this series! =)

    Glad you enjoyed this book!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, I always think the same. 'Oh, no. Historical fiction, that's not for me', and then I end up loving almost all of the ones I've read anyway. ;) This IS a great series though, a bit creepy at times and it gets so much better when it loses focus on the romance. I definitely think you should give it a go, and I do hope you'll enjoy it. :)

      Thanks!! :)

      Radera
  2. Jag har precis läst klart den första boken och vill inte läsa vidare den här serien om det är mer djuroperationer.. antar att du vet vad jag menar, klarar inte av att läsa mer om det. Men jag gillar serien för övrigt så tänkte att du måste veta hur det förhåller sig i den här boken och den sista? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, första boken är riktigt rå. Allra helst som djurvän. Men den andra boken är mer av en re-telling av Dr. Jekyll and Mr. Hyde, och den tredje är mer av en Frankenstein re-telling. Så själva djuroperationerna försvinner typ helt (om jag inte missminner mig totalt). Det finns fortfarande en del obehagliga scener, allra helst i sista boken, men inte alls på samma sätt. Så om du gillade den i övrigt, så skulle jag nog ge den andra boken en chans också. :)

      Radera
    2. Låter bra! Det gör inget som de är råa och obehagliga, bara inte fler djur är involverade :/ ska nog ta och titta lite närmare bok två nu då :)

      Radera
    3. Ja, gör det. Jag hoppas att du kommer att tycka om den. :)

      Radera