torsdag 18 december 2014

Vicious - V.E. Schwab

Titel: Vicious
Författare: V.E. Schwab
Serie: Vicious #1 (inget uppföljare finns planerad, men däremot finns en 0.5 novell publicerad)
Sidor: 364

Victor and Eli started out as college roommates—brilliant, arrogant, lonely boys who recognized the same sharpness and ambition in each other. In their senior year, a shared research interest in adrenaline, near-death experiences, and seemingly supernatural events reveals an intriguing possibility: that under the right conditions, someone could develop extraordinary abilities. But when their thesis moves from the academic to the experimental, things go horribly wrong. Ten years later, Victor breaks out of prison, determined to catch up to his old friend (now foe), aided by a young girl whose reserved nature obscures a stunning ability. Meanwhile, Eli is on a mission to eradicate every other super-powered person that he can find—aside from his sidekick, an enigmatic woman with an unbreakable will. Armed with terrible power on both sides, driven by the memory of betrayal and loss, the archnemeses have set a course for revenge—but who will be left alive at the end? 

Vicious är en bok jag velat läsa sedan jag först hörde talas om den, men efter att ha fått den i julklapp förra året så blev den liggandes oläst i bokhyllan, och jag vet inte vad det är som gjort att jag dragit mig för att plocka upp den. Mina förväntningar var inte särskilt höga när jag väl började att läsa, vilket gjorde att Vicious verkligen förvånade mig när den visade sig vara hur bra som helst..

Handligen är så oerhört bra, och vem gillar liksom inte superhjältar och superskurkar? Det som jag tyckte mest om var att varken Victor eller Eli är någon hjälte, och istället blir det lite av en tävling om vem som är "the lesser villain". Dessutom älskade jag själva vetenskapen om hur en EO blir till, det var både smart och så bra gjort att det faktiskt inte känns helt omöjligt. Vicious uppbyggnad med korta kapitel och hopp mellan tidsperioder gjorde den nästan omöjlig att lägga ifrån sig, men samtidigt så önskar jag nu att jag hade fått stanna i den här världen för alltid.

Karaktärerna är fenomenala. Jag var lite tveksam till Victor i början, men ju mer jag läste, desto mer älskade jag honom. Och Eli, som var favoriten i början, är istället den jag tycker minst om i slutet. Jag älskar Sydney, och Mitch, och jag tyckte inte alls om Serena. Samspelet och relationerna mellan karaktärerna är också bara så fantastiskt bra att ni måste läsa det själv för att förstå det.

Jag älskade absolut allt med den här boken. Språket är superb, handlingen och karaktärerna är enastående, och slutet fick mig att lägga ifrån mig boken för att applådera. Och samtidigt som jag är mycket nöjd med Vicious som en ensamstående bok, så kan jag inte låta bli att önska att det ska komma en till bok. Jag vill ha MER! Och till er som inte läst den än; vad väntar ni på?!

Favoritcitat:

“Plenty of humans were monstrous, and plenty of monsters knew how to play at being human.” 

10 / 10 

2 kommentarer:

  1. I too actually got this for Christmas last year and haven't yet read it! I'm a little wary of it because it's more of an adult book(I think?) and I don't usually read anything besides YA and Middle grade.

    I'm glad you liked it though, I may just have to finally read it soon! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I think the fact that it is an adult book made me a bit wary as well, but I had to kick myself for waiting so long when I finally started reading it. It's just such an amazing book, and I absolutely positive that you're going to like it. ;) Go, read, now! :)

      Radera