söndag 7 december 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award


Jag blev nominerad av finaste Beate till den här taggen/awarden. Eftersom jag redan gjort
den en gång tidigare, så tänker jag inte nominera vidare. Däremot vill jag självklart svara på
Beates frågor, och tackar så hemskt mycket för nomineringen! :)

1. Har du alltid älskat böcker eller kom det senare i livet?
Jag har alltid älskat böcker, även om det kanske blivit mer extremt de senaste åren. Ett av mina
första bokminnen är att jag var så glad när jag lärt mig läsa, för mina föräldrar låg alltid och läste i sängen, och då kunde jag ligga mellan dem med min egen bok. Det var liksom något av det bästa jag visste.

2. Hur mycket brukar du normalt sett spendera på böcker under en månad?
Åh, jag vet inte riktigt. Oftast gör jag tre större bokbeställningar varje år (efter jul, min födelsedag, och skatteåterbäringen), men sedan lägger jag kanske ett par hundra/månad på böcker. Ibland mer, 
ibland mindre.

3. Varför började du blogga?
Jag hade följt en massa andra bokbloggare i cirka ett år, innan jag beslöt mig för att starta en egen,
och jag gjorde det mestadels för att det verkade roligt, och för att alla bokbloggare är så 
himla härliga. <3

4. Har du några förebilder, och om du har det, vilka och varför?
Nej, jag har ingen direkt förebild, även om det finns folk jag beundrar
(min mamma och Jennifer Lawrence, exempelvis).

5. Om du fick makten att utplåna en enda bok från jordens yta som om den aldrig existerat, vilken skulle du då välja?
Åh, nej. Det skulle ju vara så elakt mot de som faktiskt gillade den boken. Jag skulle inte vilja
utplåna någon bok, men däremot önskar jag att jag aldrig hade läst Lord of the Flies av William Golding, eller Cirkeln och pilen av Patrick Ness.

6. Vill du läsa boken eller se filmen först?
Det beror lite på. Om det är en bok jag är intresserad av, vill jag självklart läsa den innan jag ser filmen, men om det är en bok jag inte alls är särskilt intresserad av, så kan jag ändå vilja se filmen
(till exempel så vill jag gärna se Fallen av Lauren Kate, även om jag inte är ett dugg 
intresserad av boken).

7. Vad vill du bli när du blir stor?
Just nu jobbar jag på ett bibliotek, och älskar det, så det är definitivt något jag skulle kunna göra
resten av mitt liv. I en perfekt värld så vill jag givetvis arbeta med böcker på ett eller annat sätt.

8. Vilken är den onödigaste bok du någonsin läst?
Hmm, ingen aning faktiskt. Som sagt så finns det böcker jag önskar att jag aldrig hade läst,
men just en bok som känns onödig kan jag inte riktigt komma på...

9. Bryter du ryggen och sätter hundöron eller försöker du behåller dina böcker i samma 
skick som när du köpte dem?
Jag gör mitt bästa för att hålla böckerna i samma skick som om de vore nyinköpta, och blir nästan
lite ledsen de få gånger jag råkat bryta ryggen. Trots att jag faktiskt tycker att det är väldigt charmigt när det märks att en bok är älskad, så vill jag ändå inte att mina egna ska se ut så.

10. Vilken person i hela världen skulle du helst vilja läste din blogg?
Åh, vilken svår fråga. Jag har ingen som helst aning faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du svarade på frågorna :D Nämen, jag visste inte att du också jobbade på bibliotek! Vad kul! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, visst är det? :) Jag började där i slutet av September, och trivs superbra. :)

      Radera