torsdag 10 oktober 2013

Fangirl - Rainbow Rowell

Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Serie: -
Sidor: 434

Cath is a Simon Snow fan. Okay, the whole world is a Simon Snow fan, but for Cath, being a fan is her life—and she’s really good at it. She and her twin sister, Wren, ensconced themselves in the Simon Snow series when they were just kids; it’s what got them through their mother leaving.

Reading. Rereading. Hanging out in Simon Snow forums, writing Simon Snow fan fiction, dressing up like the characters for every movie premiere.

Cath’s sister has mostly grown away from fandom, but Cath can’t let go. She doesn’t want to.
Now that they’re going to college, Wren has told Cath she doesn’t want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She’s got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words . . . And she can’t stop worrying about her dad, who’s loving and fragile and has never really been alone.

For Cath, the question is: Can she do this? Can she make it without Wren holding her hand? Is she ready to start living her own life? And does she even want to move on if it means leaving Simon Snow behind?


Jag läste nyligen Eleanor & Park av Rainbow Rowell, och jag älskade den. Jag har velat läsa Fangirl väldigt länge, och mina förväntningar var minst sagt höga. Dock hade jag inte behövt vara orolig, för Fangirl slog dessa med hästlängder, och jag absolut avgudade varenda sida.

Redan från första meningen fastnade jag i boken och handlingen var absolut fantastisk. Själv är jag inte så insatt i just fanfiction (om man inte räknar med den jag skrev om Tvillingarna på Sweet Valley High när jag var 9-10 år), men jag vet att det är väldigt stort och populärt. Jag älskar dock hur stor del den tar upp, och jag är speciellt förtjust i hur Rainbow Rowell visar att det är inget fel att vara ett fan, även om man börjar bli lite äldre. Jag älskade de små texter av Simon Snow som var med före varje kapitel, samt det Cath själv skrev, och det gjorde bara boken ännu mer speciell för mig.

Jag älskade hur boken tog upp och behandlade en massa tunga ämnen.. mamman som lämnat dem, pappans mani, hur Wren växte ifrån Cath och Caths ensamhet. Fangirl har en perfekt blandning av allvar och djup, samt myspys och feelgood fluff, och jag tokälskade den.

Karaktärerna är fenomenala, och då allra helst Cath. Cath är en typisk introvert person och jag älskar hennes berättarröst. Hon är starkare än hon tror, väldigt smart, och charmig utan att mena det.Cath fick mig ofta att skratta, och hon är något av ett mästerverk i sig.
Jag gillade inte alls Wren under större delen av boken, jag stod hela tiden på Cath sida och uppfattade Wren som en riktig bitch. Inte förrän framåt slutet föll jag för henne, och nu gillar jag Wren mycket.
Däremot så älskade jag Levi. Jag gillar att han inte är den där supersexiga, arroganta killen, men att han ändå är så nära perfektion man bara kan komma. Jag avgudar romansen mellan Cath och Levi, och jag älskar att den får ta tid på sig och växa fram.
Två andra karaktärer jag absolut älskade var Cath och Wrens pappa, och Reagan.

Något jag börjat förstå är att Rainbow Rowell gillar öppna slut. Men där jag velat ha mer från Eleanor & Park, är jag i det här fallet istället väldigt nöjd med hur allt slutade.

Fangirl översteg alla mina förväntningar och är helt klart en av de bästa contemporary böcker jag läst. Jag förälskade mig i boken redan i första kapitlet, och jag förväntar mig att jag kommer älska den i många år framöver. Jag vill rekommendera Fangirl till absolut ALLA, och hoppas att ni får älska den lika mycket som jag gör!

Favoritcitat:

“No,' Cath said, 'seriously. Look at you. You’ve got your shit together, you’re not scared of anything. I’m scared of everything. And I’m crazy. Like maybe you think I’m a little crazy, but I only ever let people see the tip of my crazy iceberg. Underneath this veneer of slightly crazy and socially inept, I’m a complete disaster.” 

“You’ve read the books?”
“I’ve seen the movies.”
Cath rolled her eyes so hard, it hurt. (Actually.) (Maybe because she was still on the edge of tears. On the edge, period.) “So you haven’t read the books.”
“I’m not really a book person.”
“That might be the most idiotic thing you’ve ever said to me”  


“As far as Reagan was concerned, Cath was already problematically weird. "It's bad enough that you have homemade Simon Snow posters," Reagan had said last night while she was getting ready for bed. "Do you have to have gay homemade Simon Snow posters?"
Cath had looked up at the drawing over her desk of Simon and Baz holding hands. "Leave them alone," she said. "They're in love.” 


“Drunk nerds. Not my thing.”
“You like nerds.”
“Not nerds who join fraternities,” Cath said. “That’s a whole subclass of nerds that I’m not interested in.” 


9,5 / 10

4 kommentarer:

  1. Åh, bara av att läsa din recension blir jag sugen på att läsa boken igen! Har nog blivit en Fangirl ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag vill också läsa om den. Så bra, så bra. :)

      Radera
  2. Gaaah, jag måste verkligen börja läsa Rainbow Rowells böcker snart, haha! :)

    SvaraRadera