torsdag 24 oktober 2013

Minirecensioner x 3

Titel: Looking for Alaska
Författare: John Green
Serie: -
Sidor: 263

Before. Miles "Pudge" Halter's whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the "Great Perhaps" (François Rabelais, poet) even more. Then he heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young, who is an event unto herself. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

After. Nothing is ever the same.


Jag har nästan bara hört bra saker om Looking for Alaska, och det känns som en sån där bok man bara måste läsa. Jag var väldigt förtjust i både handlingen och karaktärerna, och John Greens språk är ett mästerverk i sig. Looking for Alaska var en väldigt bra och gripande bok, och jag rekommenderar den varmt!

Favoritcitat:

“So I walked back to my room and collapsed on the bottom bunk, thinking that if people were rain, I was drizzle and she was a hurricane.” 

“Imagining the future is a kind of nostalgia. (...) You spend your whole life stuck in the labyrinth, thinking about how you'll escape it one day, and how awesome it will be, and imagining that future keeps you going, but you never do it. You just use the future to escape the present.” 

8 / 10


Titel: A Monster Calls
Författare: Patrick Ness
Serie: -
Sidor: 215

Spoilervarning! Recensionen innehåller mindre spoilers från handlingen.

 The monster showed up after midnight. As they do.

But it isn't the monster Conor's been expecting. He's been expecting the one from his nightmare, the one he's had nearly every night since his mother started her treatments, the one with the darkness and the wind and the screaming...

This monster is something different, though. Something ancient, something wild. And it wants the most dangerous thing of all from Conor.

It wants the truth.

A Monster Calls är en väldigt fin och smått hjärtskärande historia, men tyvärr så fastnade jag inte lika mycket för den som de flesta andra verkar göra. Kanske är det för att jag inte var så sugen på att läsa boken när jag plockade upp den, kanske beror det på att jag själv nyligen förlorat en familjemedlem i cancerDe två saker jag gillade bäst med boken var Conor, vilken jag fann mycket mycket trovärdig, samt monstret och hans berättelser. 

A Monster Calls har ett väldigt bra budskap och det är en mycket rörande historia. Dock var det något som fattades för att göra den till en fantastisk bok, men den var fortfarande bra och jag gillade den.

Favoritcitat:

“Stories don't always have happy endings."
This stopped him. Because they didn't, did they? That's one thing the monster had definitely taught him. Stories were wild, wild animals and went off in directions you couldn't expect.” 

6 / 10


Titel: Grimms Manga
Författare: Kei Ishiyama
Serie: Grimms Manga #1
Sidor: 160?

Bröderna Grimms klassiska sagor som du aldrig har sett dem förr! De välbekanta figurerna har fått helt nya roller i Kei Ishiyamas tolkning.
Samlingen består av fem välkända sagor på helt nytt sätt. Här har Rödluvan och vargen t. ex. goda chanser att kunna bli ett kärlekspar. Och hos Hans och Greta är den största boven inte häxan, utan Hans, vars narcissism håller på att splittra familjen. De andra sagorna som finns med i samlingen är "Rapunzel", "De tolv jägarna" och "De två bröderna".


Grimms Manga är den första mangan jag läser, och trots att det kändes väldigt rörigt i början så vande jag mig snabbt. Jag tror dock inte att det här är något för mig och jag känner mig väldigt tveksam till att läsa någon annan manga i framtiden.
Jag gillade den annorlunda spinnen på sagorna, och mina favoriter var Hans och Greta, samt Rapunzel. Ibland tyckte jag att tempot var på tok för högt och sluten kändes väldigt abrupta.

Det var dock väldigt kul att prova på något nytt och jag ångrar inte att jag läste Grimms Manga.

4,5 / 10

2 kommentarer:

  1. Jag har tänkt ett tag på att läsa Looking for Alaska. Dock finns den bara på svenska på biblioteket där jag bor, och efter att ha läst The fault in our stars (också på svenska) är jag nyfiken på att höra John Greens röst och inte översättarens... Ska dock försöka tjata på bibliotekarierna att införskaffa sig Looking for Alaska på originalspråket, hihi. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. John Greens språk är alldeles fantastiskt, jag hoppas du får möjligheten att läsa den på engelska. Och att du tycker om den förstås.. :)

      Radera