tisdag 17 februari 2015

Överlevarna - Chris Weitz

Titel: Överlevarna
Författare: Chris Weitz
Serie: The Young World #1
Sidor: 379

Efter att en mystisk Sjukdom har tagit död på resten av befolkningen formar de unga överlevarna klaner i spillrorna av en förstörd civilisation. Jefferson, den motvilliga ledaren för Washington Square-klanen, och hans hemliga förälskelse Donna slåss för sin överlevnad mitt i kaoset. När en annan klanmedlem upptäcker en ledtråd till ett botemedel mot Sjukdomen ger sig fem tonåringar av på en roadtrip för att rädda mänskligheten. De hamnar i skottlossning med rivaliserande fiendegäng, tar sig igenom vildmarken i Central Park och ner i ruinerna av New Yorks tunnelbanesystem… och står till slut inför en sanning som de aldrig hade kunnat föreställa sig.

Det här är en sådan bok som jag varit någorlunda intresserad av ända sedan jag först hörde talas om den. Dock har jag inte känt mig tillräckligt intresserad för att köpa hem den, men när den dök upp på jobbet däremot så lånade jag genast hem den. Tyvärr var det inte riktigt en bok i min smak, även om den samtidigt var helt okej.

Handlingen är intressant, och vid sina tillfällen väldigt spännande. Men tyvärr tycker jag att alltför mycket tid läggs på filosofiskt pladder och det liksom förstör flytet i läsningen när flera sidor enbart spenderas på Jeffs och/eller Donnas tjatande. I övrigt så gillar jag hur författaren tänkt upp både världen och orsakerna till sjukdomen, och fann det mestadels både trovärdigt och fascinerande.

Karaktärerna var alla lite sisådär. Jag gillade Jefferson i början, men tappade sedan all respekt för honom när han började strula runt med Kath (vilket även var ett väldigt dåligt försök till ett triangeldrama). Donna växte i mina ögon framåt slutet, men för det mesta så tyckte jag att hennes perspektiv var väldigt jobbigt att följa. I övrigt så var jag inte särskilt investerad i någon av de andra karaktärerna, och den enda som jag fann hyfsat intressant dog i slutet så..

Överlevarna var en helt okej bok, men inget jag kommer att lägga på minnet eller rekommendera. Slutet var dock tillräckligt spännande för att jag ska kunna tänka mig att plocka upp uppföljaren om jag ser den på bibblan, men det är inget jag direkt tänker räkna ner dagarna till, tyvärr.


4 / 10

2 kommentarer:

  1. I felt the same way about this book. I thought it was really interesting just didn't deliver as well as it could have. And my least favorite part was the "love triangle", I hated Jefferson once Kath came into it, mostly because it seemed so out of character for the Jefferson we were first introduced to.

    Great review, Petra! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeah, the "love triangle" totally threw me off. It was like Jefferson became a whole other person, and I just couldn't respect him after that. Especially since it was pretty clear what Kath had been through.. I might read the second book though, cause I'm pretty curious about that ending. :)
      Thank you! :)

      Radera