fredag 27 maj 2016

Skulduggery Pleasant - Derek Landy

Titel: Skulduggery Pleasant
Författare: Derek Landy
Serie: Skulduggery Pleasant #1
Sidor: 368

Stephanie's uncle Gordon is a writer of horror fiction. But when he dies and leaves her his estate, Stephanie learns that while he may have written horror, it certainly wasn't fiction. Pursued by evil forces intent on recovering a mysterious key, Stephanie finds help from an unusual source - the wisecracking skeleton of a dead wizard. 


Efter att ha läst de två första böckerna i Derek Landys Demon Road trilogi, så blev jag väldigt nyfiken på hands debutserie, Skulduggery Pleasant. Jag har haft koll på bibblan i ett par veckor, och när hela serien äntligen fanns inne så lånade jag genast hem den. Och jag tyckte mycket om den här första boken.

Handlingen var väldigt spännande, och full av action. Det hände så mycket att jag knappt hade tid att återhämta mig mellan scenerna, och det var något jag uppskattade. Som första bok i en serie så tycker jag att Skulduggery Pleasant bygger upp både värld och handling inför kommande böcker, samtidigt som det var skönt med ett riktigt avslut. Dessutom är jag väldigt förtjust i Landys humor, och den här boken fick mig att skratta så många gånger.

När det kommer till karaktärerna så tyckte jag mycket om både Stephanie och Skulduggery. Båda var modiga, snabbtänkta och väldigt sassy. Replikskiftena mellan de båda var riktigt roliga och jag gillar deras relation. I övrigt så tyckte jag mycket om Tanith & Ghastly också.

Skulduggery Pleasant var en snabbläst, spännande och rolig seriestart, och jag är väldigt nöjd över att ha hela serien hemma och framför mig. Tänker genast påbörja bok två och har så höga förväntningar. Rekommenderas gärna.


Favoritcitat:

“What is it?' Stephanie whispered.
'That, my dear Valkyrie, is what we call a monster.'
She looked at Skulduggery. 'You don't know what it is, do you?'
'I told you what it is, it's a horrible monster. Now shut up before it comes over here and eats us.”
 


7,5 / 10 

2 kommentarer:

  1. Okay, I'm sold. I've been debating reading this for awhile now, I even bought the first book forever ago, before I even got into blogging, but yup. You've convinced me, I shall actually read it now. I trust your opinion on most things and the fact that this made you laugh out loud makes me wants to read it yesterday. Haha. And I just read the rest of your reviews and I'm going to go yell at you in a comment there for convincing me even further to read them. =)
    Great review, Petra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, god, yes. You definitely need to read this series. It was beyond amazing, and I promise you'll love it! <3 :)

      Radera