tisdag 7 februari 2017

The Steep and Thorny Way - Cat Winters

Titel: The Steep and Thorny Way
Författare: Cat Winters
Serie: -
Sidor: 332

Scene: Oregon, 1923.

Dramatis personae:

Hanalee Denney, daughter of a white woman and an African American man

Hank Denney, her father—a ghost

Greta Koning, Hanalee’s mother

Clyde Koning, doctor who treated Hank Denney the night he died, now Hanalee’s stepfather

Joe Adder, teenage boy convicted of accidentally killing Hank Denney

Members of the Ku Klux Klan

Townspeople of Elston, Oregon

Question: Was Hank Denney’s death an accident…or was it murder most foul?
 


Jag har älskat Cat Winters tidigare böcker, men av någon anledning glömde jag helt bort The Steep and Thorny Way när den släpptes, och det var inte förrän framåt jul som jag kom ihåg den igen. Så sagt och gjort så gav jag den till mig själv i julkapp, och jag måste säga att det här var helt klart min favorit av Winters böcker hittills.

Handlingen utspelar sig i Oregon på 1920-talet, och är en blandning av kampen för rättigheter, Ku Klux Klan och en re-telling av Hamlet. Det är mysterium och spöken, men det som skrämmer mig mest var ändå det dagliga livet. Hanalee är bi-racial och det var definitivt inte en lätt sak att vara, lägg dessutom till Klanens uppgång i samhället och det är inte konstigt att jag satt som på nålar under hela läsningens gång. Fy, så otäckt. Och det är nästan så att det övergår mitt förstånd att det var så här på riktigt med. Boken gjorde mig både förbannad och illa berörd, samtidigt som jag älskade Hanalees vägran att låta någon skrämma henne eller få henne att känna att hon inte var värd något.

Som jag nämnde ovan så gillade jag verkligen Hanalee. Hon var en alldeles fantastisk karaktär. Så modig och stark. Jag var dessutom väldigt förtjust i flera av bi-karaktärerna (samtidigt som jag avskydde många andra). Joe var en oerhört intressant karaktär, och hans situation gjorde mig också så arg (men vill inte säga så mycket mer på grund av spoilers). Relationen mellan honom och Hanalee var dock superb.

The Steep and Thorny Way var en oerhört gripande läsupplevelse, och en jag absolut älskade. Den här boken hamnar definitivt i toppen bland mina favoriter, och jag rekommenderar den mer än gärna.


10 / 10 

4 kommentarer:

  1. Wow, a 10/10 rating! I've heard great things about this book and author! So glad you loved this book :D

    Brittany @ Brittany's Book Rambles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yeah, I was very pleasantly surprised myself. I've loved her other books as well, but this one was simply an amazing read. :)

      Radera
  2. Låter väldigt intressant. Ska kolla in! Härligt när man hittar en bok som blir en tia i betyg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja jag blev liksom förvånad själv. Jag trodde ju att den skulle vara bra, men 10/10 är liksom inte ett betyg jag sätter ofta. Men den var värd det! :P Hoppas du får läsa den nån gång (snart). :)

      Radera