söndag 2 november 2014

Månadssammanfattning: Oktober 2014

Lästa böcker:

Främlingen av Diana Gabaldon
The Lost Hero av Rick Riordan*
The Son of Neptune av Rick Riordan*
The Mark of Athena av Rick Riordan*
The House of Hades av Rick Riordan* 
The Blood of Olympus av Rick Riordan
The Young Elites av Marie Lu
Sacrifice av Brigid Kemmerer
The Queen of Zombie Hearts av Gena Showalter
Teslas vind av Neal Shusterman & Eric Elfman
Glory O'Brien's History of the Future av A.S. King
Icicles Like Kindling av Sara Raasch
Snow Like Ashes av Sara Raasch
The Cure for Dreaming av Cat Winters
Unwind av Neal Shusterman*
UnWholly av Neal Shusterman*
UnSouled av Neal Shusterman*
UnDivided av Neal Shusterman
Prisoner of Night and Fog av Anne Blankman
Blue Lily, Lily Blue av Maggie Stiefvater
Between the Devil and the Deep Blue Sea av April Genevieve Tucholke*
Between the Spark and the Burn av April Genevieve Tucholke
Beware the Wild av Natalie C. Parker
Eternal av C.C. Hunter

*omläsningar

Antal: 24
Mellanböcker/Noveller: 1
Omläsningar: 8
Svenska: 2
Engelska: 22
Snittbetyg: 8.4

Bästa bok: The Blood of Olympus av Rick Riordan & UnDivided av Neal Shusterman
Sämsta bok: -
Största överraskning: Prisoner of Night and Fog av Anne Blankman
Största besvikelse: -


Kommentar: Oktober har varit en oerhört bra läsmånad för mig, och jag tror aldrig jag har läst
så här många bra böcker i en och samma månad. Av de 16 böcker som inte var omläsningar har 2st böcker fått betyget 10/10, och 8st böcker har fått betyget 9/10. Så jag är riktigt nöjd med både kvalitet och kvantitet den här månaden. Bästa böcker var, som jag förväntat mig, The Blood of Olympus av Rick Riordan och UnDivided av Neal Shusterman. Månadens överraskning blev Prisoner of Night and Fog av Anne Blankman, vilken var ännu bättre än vad jag först förväntat mig. 
Ingen bok förtjänar vare sig utmärkelsen månadens sämsta, eller månadens besvikelse, och det sämsta betyget jag gav i Oktober var 5,5/10 till mellannovellen Icicles Like Kindling av Sara Raasch.

Jag kan ju bar hoppas att Novemeber kommer att bli lika bra, men det är ändå något jag har svårt att tro. Jag planerar dock att läsa The Retribution of Mara Dyer av Michelle Hodkin, Mortal Heart av Robin LaFevers, och Everblaze av Shannon Messenger, vilka är tre böcker jag har sjukt höga förväntningar på och som jag tror kommer att bli nya favoriter.

Vilken var din favoritbok i Oktober, och vad ska du läsa i November?

4 kommentarer:

  1. Jag läste också så många bra böcker i oktober och min bästa var också The Blood of Olympus! Älskade även Rasande stjärna av Moira Young :) Och jag ser också så mycket fram emot The Retribution of Mara Dyer, det ska bli så spännande att äntligen få se hur det slutar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns liksom självklart att The Blood of Olympus skulle vara månadens bästa. :) Åh, Rasande stjärna har jag hemma, fast på engelska, men kommer mig aldrig för att läsa den. Delvis för att jag inte är särskilt sugen på dystopier nu för tiden, och delvis för att jag inte riktigt orkar läsa om de 2 första böckerna. Men det känns ju väldigt lovande om du älskade den, så jag antar att slutet var bra? ;) Och jag längtar ju halvt ihjäl mig efter Mara Dyer, men TBD har fortfarande inte skickat min, så jag antar att jag inte kommer att få den förrän nästa vecka. :/ Hoppas den lever upp till förväntningarna dock. :)

      Radera
    2. Precis, det var tur att The Blood of Olympus levde upp till förväntningarna! :) Jag förstår dig, för så här i efterhand önskar jag att jag hade läst om de två första delarna innan för jag märkte att det var mycket som jag inte kom ihåg, speciellt när det kom till personer. Men jag är mycket nöjd med slutet, perfekt avslut tycker jag :) Vad surt! Har den inte skickats än så får vi hoppas att den skickas snart! :) Min skickades i söndags så jag hoppas att den kommer innan veckan är slut och ja, hoppas verkligen att den är bra nu! :)

      Radera
    3. Åh, vad bra att slutet var bra. Jag blir liksom mer intresserad av att läsa den nu. :) Min är också skickad nu, och jag håller tummarna för att den ska hinna komma tills på fredag. :) Och att din också kommer, och att den är superbra, och du vet.. :)

      Radera