fredag 14 november 2014

The Cure for Dreaming - Cat Winters

Titel: The Cure for Dreaming
Författare: Cat Winters
Serie: -
Sidor: 342

Olivia Mead is a headstrong, independent girl—a suffragist—in an age that prefers its girls to be docile. It’s 1900 in Oregon, and Olivia’s father, concerned that she’s headed for trouble, convinces a stage mesmerist to try to hypnotize the rebellion out of her. But the hypnotist, an intriguing young man named Henri Reverie, gives her a terrible gift instead: she’s able to see people’s true natures, manifesting as visions of darkness and goodness, while also unable to speak her true thoughts out loud. These supernatural challenges only make Olivia more determined to speak her mind, and so she’s drawn into a dangerous relationship with the hypnotist and his mysterious motives, all while secretly fighting for the rights of women. Winters breathes new life into history once again with an atmospheric, vividly real story, including archival photos and art from the period throughout.

Jag läste ju ganska så nyligen Winters debutbok, In the Shadow of Blackbirds, och absolut älskade den. Det fick mig såklart nyfiken på hennes andra bok, och jag beslöt mig för att genast förhandsboka den. Och efter att ha läst The Cure for Dreaming så har Cat Winters nu en garanterad plats hos mina favoritförfattare, och den här boken var bara så himla bra.

Det jag gillar mest med Winters böcker är att de utspelar sig i historiska perioder som faktiskt inte var för alltför länge sedan. The Cure for Dreamings handling pågår i slutet av år 1900, och kvinnorna kämpar för att få sin rösträtt. Mitt uppe i allt så finns 17-åriga Olivia som drömmer om att få gå på college, att få rösta, och att få göra sin röst hörd. Hennes far tycker däremot att kvinnan hör hemma i hemmet, och han anlitar en hypnotisör för att bota Olivia från hennes "upproriska" tankar. 

Och även om jag älskade den här boken, så gjorde den mig också fruktansvärt arg och det känns nästan overkligt att för plus/minus 100 år sedan så hade vi kvinnor alltså inte rätt till att rösta (i Sverige blev det tillåtet för oss att rösta år 1919, i USA lagstadgades det i hela landet, även om vissa stater börjat tidigare, år 1920). Nu var det förstås inte riktigt bara det den här recensionen skulle handla om, men det tål verkligen att tänkas på. I övrigt från ett starkt kvinnoöde och feministiskt budskap, så innehåller även The Cure for Dreaming hypnos, ett litet paranormalt inslag med flertalet referenser till Bram Stoker's Dracula, vänskap, en gullig romans, och en hel del gamla fotografier. Jag tror att det finns  något för alla i den här boken, och jag absolut älskar den.

Olivia är en alldeles fenomenal karaktär. Hon är intelligent, hon är stark, och hon vågar både att drömma och ha åsikter. Olivia är ett fantastiskt föredöme, och jag älskade henne från första början. I övrigt så gillade jag Henri, Frannie, Genevieve, och Kate mycket, men hatade Olivias pappa och Percy.

The Cure for Dreaming är minst lika bra som In the Shadow of Blackbirds, och jag absolut avgudar den här boken. Cat Winters trollbinder mig från första sidan, och det är en bok som kommer att stanna i mitt minne för en bra tid framöver. Rekommenderas varmt till absolut alla. 


Favoritcitat:

“I love that books allow us to experience other lives without us ever having to change where we live or who we are.”  

9 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar