torsdag 20 november 2014

UnDivided - Neal Shusterman

Titel: UnDivided
Författare: Neal Shusterman
Serie: Unwind Dystology #4
Sidor: 372

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.    

Teens control the fate of America in the fourth and final book in the New York Times bestselling Unwind dystology by Neal Shusterman.

Proactive Citizenry, the company that created Cam from the parts of unwound teens, has a plan: to mass produce rewound teens like Cam for military purposes. And below the surface of that horror lies another shocking level of intrigue: Proactive Citizenry has been suppressing technology that could make unwinding completely unnecessary. As Conner, Risa, and Lev uncover these startling secrets, enraged teens begin to march on Washington to demand justice and a better future.

But more trouble is brewing. Starkey’s group of storked teens is growing more powerful and militant with each new recruit. And if they have their way, they’ll burn the harvest camps to the ground and put every adult in them before a firing squad—which could destroy any chance America has for a peaceful future.


Jag läste de tre första böckerna i den här serien för första gången i början av Januari, och blev oerhört förvånad när de visade sig vara bland det bästa jag någonsin läst. Att mina förväntningar på den här avslutningen har varit skyhöga är därför nästan självklart, och jag kan med glädje säga att UnDivided var allt jag ville ha, och mer därtill.

Det här är, utan tvekan, den mest skrämmande framtidsvärld jag läst om, och jag blir både upprörd och illamående när jag tänker på den. Mest kanske för att det känns som att den faktiskt skulle kunna bli till verklighet om mänskligheten blir tillräckligt skrämd, girig, och/eller avtrubbad. Det är dock riktigt bra skapat av Shusterman, och jag är mäkta imponerad av det hela. Handlingen i sig är full av action, spänning, och oförutsägbara twister, och det är bara så fruktansvärt bra. Men mer om det under spoilermarkeringen längre ner.

Karaktärerna är även dem helt fenomenala, och jag absolut älskar Connor, Risa, och Lev. Connor har utvecklats oerhört sedan den första boken, och han har växt till att bli en äkta hjälte. Samma sak gäller Risa. Men Lev är nog den som imponerar mig mest, och jag kan inte förstå att jag inte var särskilt förtjust i honom i början. För här var han verkligen enastående. I övrigt så gillar jag även Hayden och Grace mycket, har blandade känslor inför Cam, och är väldigt tveksam när det kommer till Starkey. Å ena sidan så hatar jag honom, å andra sidan kan inte en liten del av mig låta bli att undra vad jag skulle gjort i hans situation? Skulle inte jag vilja hämnas, eller är jag bättre än så?

Så till spoilers angående handlingen och slutet, markera för att läsa;
- Det var så mycket jag ville ha av den här boken, och jag tyckte att den gav mig allt. Men först och främst skrämde den livet ur mig vid upprepade tillfällen. Jag grinade när Connor dödade Starkey, även om jag tycker att det var väldigt snällt av honom. Och sedan kom Connors unwinding. Förstå hur förstörd jag var. Jag grät, och grät, och grät. Och precis när jag lugnat mig lite så blev Lev skjuten. Wtf, liksom? Sedan grät jag ännu mer när föräldrarna fick breven, när Lev överlevde och Miracolina var där, och när Connor vaknade och var hel igen. Neal Shusterman lyckade verkligen att chocka mig flertalet gånger, och jag är sjukt imponerad av alla plot twister.
- Jag gillade att man försötrde Cams minnen av Risa, även om jag tyckte synd om honom för det. Men det var ju ingen riktig kärlek, och jag är glad att Risa och Connor fick vara ifred.
- Det var också supersorgligt när Una gifte sig med alla delar av Wil, och jag vet inte hur jag ska känna när jag tänker på henne tillsammans med Cam.
- Jag älskade slutet, och allt som ledde till det. Haydens radiosändningar, Levs tatueringar och offer, hur Grace sålde maskinen, och att Cam avslöjade Proactive Citizenry. Men det absolut bästa med slutet var nog när Connor återförenades med sina föräldrar och lillebror. <3
spoilers slut.

UnDivided var en makalös läsupplevelse, och det var länge sedan jag var så investerad i en berättelse. Det här kan mycket väl vara min favorit i serien, och jag vet redan nu att jag kommer att återvända till den här världen igen och igen. En helt enastående serie som jag uppmanar absolut ALLA att läsa!

Favoritcitat:

“Best way to save humanity is to turn the monsters against one another.” 

10 / 10  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar