torsdag 20 augusti 2015

Gyllene sonen - Pierce Brown

Titel: Gyllene sonen
Författare: Pierce Brown
Serie: Rött uppror trilogin #2
Sidor: 462
Recex: Ja 

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer

Uppföljaren till den hårdkokta science fiction-succén Rött uppror. Den unge gruvarbetaren Darrow upptäcker att han och de andra Röda levt i en lögn, orkestrerad av den styrande klassen de Gyllene. De jobbar inte för att göra Mars beboelig, de jobbar för att härskarna ska leva i lyx och överflöd.

Med hjälp av en grupp rebeller lyckas Darrow byta identitet och utseende för att bli en Gyllene.

Han infiltrerar Akademin där de kommande ledarna utbildas, hans mål är att förstöra systemet inifrån. Nu fortsätter kampen. Med nya fiender och nya allierade.
 


Först och främst vill jag ge ett stort tack till Norstedts för recensionsexemplaret; tack så mycket!

Jag läste första boken i serien när den kom på svenska i Januari i år och jag absolut älskade den. Efter det så har jag längtat halvt ihjäl mig efter denna uppföljare, och jag måste helt klart säga att den var minst lika bra som sin föregångare.

Handlingen är SÅ bra, och SÅ smart. Hela boken var bara så spännande och den var nästan omöjlig att sluta läsa. Full av action och med så många plot twister att jag blev alldeles yr i huvudet. Gyllene sonen var verkligen en absolut enastående läsupplevelse och jag kan inte komma på ett enda ont ord att säga om den.

Jag fascineras väldigt av Darrow, även om han, för mig, är ganska så svår att förstå sig på. Men det är väl lite av tjusningen med honomo också. Han är oerhört intelligent och modig, och det är omöjligt att inte hålla på honom. Men min favorit är ändå Sevro. Han är både lojal och charmig, och jag gillar honom bara mer och mer för varje sida. I övrigt så tyckte jag bra om Mustang, Victra, Ragnar och Rogue, men var betydligt mindre förtjust i Schakalen och Augustus.

Slutet var mer eller mindre mind blowing och det var så mycket jag inte alls såg komma. Det där markera för spoilers -->förräderiet, spoilers slut, var dock det absolut värsta och jag bara gapade när det hände. Givetvis längtar jag som besatt efter den avslutande boken i trilogin, och jag kan bara hoppas på att den blir översatt så snabbt som möjligt. Den här serien har definitivt slagit mig med häpnad, och jag rekommenderar den till absolut alla. Så fantastisk!  

9,5 / 10  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar