måndag 24 augusti 2015

Monstrumologen - Rick Yancey

Titel: Monstrumologen
Författare: Rick Yancey
Serie: The Monstrumologist #1
Sidor: 348
Recex: Ja

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Detta är de hemligheter jag har burit på.

Så börjar Will Henrys dagbok. Will är föräldralös och assistent åt en doktor med en högst ovanlig specialitet: monsterjakt.
Under den korta tid Will har bott tillsammans med doktorn i 1800-talets New England har han vant sig vid doktorns sena nattbesök och farliga verksamhet. Men när en besökare dyker upp med kvarlevorna av en ung flicka, och med det monster som har ätit henne, förändras Wills värld för alltid.
Monstret är en baby-antropofag - en huvudlös varelse som äter genom en mun i bröstkorgen - och det finns tecken som visar att antalet antropofager ökar i skrämmande snabb takt. Will och doktorn måste konfrontera denna fasa som hotar att ta över och förtära hela världen.
 


Först och främst så vill jag ge ett stort tack till Modernista för recensionsexemplaret; tack så mycket! 

Den här boken har funnits på min att läsa lista i flera år, men av en eller annan anledning så har jag aldrig köpt hem den. Men nu när den kom på svenska så bestämde jag mig för att jag måste läsa den, och jag hade tur att få den som recensionsexemplar av Modernista. Och visst visade det sig vara en bok jag tyckte väldigt mycket om.

Handlingen var väldigt fascinerande och jag älskade hela monsterbiten. Det var väldigt fängslande att se dem som djur istället för paranormala varelser och boken innehöll en hel del obehagliga scener. Vad jag fann mest intressant var dock hur i slutänden så var det människan som var det största monstret, och just scenerna på sanatoriet var fruktansvärda. Jag gillade dessutom de filosofiska frågorna som uppstår under läsningen, och Monstrumologen var både smart och smått skrämmande. Det enda jag har att klaga på var att takten kunde vara aningen för långsam emellanåt (allra helst i början) och att kapitlen kändes lite för långa. Men ändå en mycket bra läsuppelvelse.

Karaktärerna var kanske lite svåra att lära känna på djupet, men ack så intressanta. Relationen mellan Will Henry och doktorn var särskilt speciell och jag ser fram emot att se hur den utvecklas. I övrigt så var doktorn helt klart min favoritkaraktär, även om han kanske inte var så älskvärd direkt.

Monstrumologen var en riktigt bra bok, och även om den var lite långsam så tyckte jag mycket om den. Jag håller tummarna för att serien fortsätter att översättas, för jag vill ha nästa bok nu på en gång. Rekommenderas varmt.

8 / 10   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar