lördag 29 augusti 2015

Ruthless - Carolyn Lee Adams

Titel: Ruthless
Författare: Carolyn Lee Adams
Serie: -
Sidor: 248

Ruth Carver has always competed like her life depends on it. Ambitious. Tough. Maybe even mean. It’s no wonder people call her Ruthless.

When she wakes up with a concussion in the bed of a moving pickup truck, she realizes she has been entered into a contest she can’t afford to lose.

At a remote, rotting cabin deep in the Blue Ridge Mountains, Ruth’s blindfold comes off and she comes face-to-face with her captor. A man who believes his mission is to punish bad girls like Ruth. A man who has done this six times before.

The other girls were never heard from again, but Ruth won’t go down easy. She escapes into the wilderness, but her hunter is close at her heels. That’s when the real battle begins. That’s when Ruth must decides just how far she’ll go in order to survive.

Back home, they called her Ruthless. They had no idea just how right they were.
 


Det här är en bok jag velat läsa sedan sekunden jag först hörde talas om den och mina förväntningar var minst sagt höga. Och efter att äntligen ha läst boken så måste jag säga att Ruthless mycket väl levde upp till dessa.

Handlingen var sjukt spännande och boken skrämde mer eller mindre livet ur mig vid flera tillfällen. Ruthless var väldigt psykiskt påfrestande och jag kunde inte låta bli att läsa febrilt för att komma till slutet. Jag är dessutom väldigt inne på seriemördare just nu (håller även på att kolla igenom alla säsongerna av Criminal Minds), så det här var verkligen den perfekta boken för mig.

Ruth var en oerhört imponerande karaktär och jag gillade verkligen hennes styrka och intelligens. Hon var dessutom väldigt modig och jag beundrar att hon aldrig gav upp. Wolfman däremot var en väldigt creepy karaktär och jag fann honom ytterst obehaglig. I övrigt så var jag väldigt förtjust i de tillbakablickar man fick från båda karaktärerna, och de gav bägge ett mycket större djup. 

Ruthless var både spännande och skrämmande, och det var en bok jag tyckte väldigt mycket om. Jag ser mycket fram emot att läsa mer av författaren i framtiden. Rekommenderas varmt.

8,5 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar