söndag 2 augusti 2015

Månadssammanfattning: Juli 2015

Lästa böcker:

My Heart and Other Black Holes av Jasmine Warga 
The Isle of the Lost av Melissa de la Cruz
Jellicoe Road av Melina Marchetta*
Finnikin of the Rock av Melina Marchetta*
Froi of the Exiles av Melina Marchetta*
Quintana of Charyn av Melina Marchetta*
Saving Francesca av Melina Marchetta*
The Piper's Son av Melina Marchetta*
The Kiss of Deception av Mary E. Pearson*
The Heart of Betrayal av Mary E. Pearson
Ruthless av Carolyn Lee Adams
Illusive av Emily Lloyd Jones*
Murder on the Disoriented Express av Emily Lloyd-Jones 
Deceptive av Emily Lloyd-Jones 
P.S. I Still Love You av Jenny Han 
Charmed av Michelle Krys 
Sista riket av Brandon Sanderson 
The Disreputable History of Frankie Landau-Banks av E. Lockhart
I Hunt Killers av Barry Lyga

*omläsning

Antal: 19
Mellanböcker/Noveller: 1
Omläsningar: 8
Svenska: 1
Engelska: 18
Snittbetyg: 8.27

Bästa bok: Deceptive av Emily Lloyd-Jones
Sämsta bok: -
Största överraskning: I Hunt Killers av Barry Lyga
Största besvikelse: - (fast lite Sista riket av Brandon Sanderson)


Kommentar: Juli har varit en väldigt bra läsmånad och jag har bara läst bra böcker. Förutom en efterlängtad omläsning av Melina Marchettas böcker (alla utom Looking for Alibrandi), så har jag hunnit med att läsa några av årets mest efterlängtade böcker för min del (Deceptive, The Heart of Betrayal och Ruthless). Favoriten den här månaden var Deceptive av Emily Lloyd-Jones, och den var minst lika bra som Illusive var. Månadens överraskning (och näst bästa bok) blev I Hunt Killers av Barry Lyga, vilken jag absolut älskade.
Eftersom jag inte läst en enda bok som inte föll mig i smaken så utnämner jag vare sig månadnes sämsta eller månadens besvikelse. Även om jag tyvärr måste erkänna att Sista riket av Brandon Sanderson inte riktigt lyckades med att leva upp till mina (sky)höga förväntningar. Jag vet dock inte om det berodde på boken eller på mig, och jag tyckte ändå så mycket om den så..

Jag har inga egentliga planer inför Augusti, och tänkte mest försöka att ta månaden som den kommer. Gyllene Sonen av Pierce Brown och Oblivion av Kelly Creagh finns dock högt på att läsa listan, så jag kommer nog att läsa båda.

Vilken var din favoritbok i Juli? Och planerar du att läsa något särskilt i Augusti?

2 kommentarer:

  1. I feel like a failure when it comes to Melina Marchetta books! Here you are, rereading them all(not for the first time, I noticed) and I've barely gotten through any of them! I really really want to though!(side note, I'm about half way through Jellicoe Road and loving it so far!).

    Okay, I have got to get Illusive! I want to read it so bad, and it has a sequel that's just as good as the first???

    I think Mortal Heart was probably my favorite book of the month, and I don't know why I waited so long to read it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, oh no. You're not a failure. Think of it this way instead, look at how many of her books you get to experience for the first time. That's not bad at all. ;) Also, thank you for (finally) reading Jellicoe Road. I know I've been pestering you about it.. But I'm looking forward to see what you think of it. :P

      Illusive is seriously amazing. And I loved Deceptive as well. I'm not okay with it being the last book though, so I'm having a lot of hopes for a third one. I hope you'll love it if you read it.

      And Mortal Heart was great, so I'm glad you liked it. :)

      Radera