tisdag 5 april 2016

Ensam på Mars - Andy Weir

Titel: Ensam på Mars
Författare: Andy Weir
Serie: -
Sidor: 448

Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever – i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos humor, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem. 

Efter att i princip bara sett recensioner som hyllar den här boken, så hamnade givetvis Ensam på Mars på min att läsa lista. Det var den bok jag liksom hoppades skulle komma på bok rean, och självklart köpte jag genast hem den när den gjorde det. Och det visade sig att jag tyckte väldigt mycket om den.

Först och främst så måste jag erkänna att rymden skrämmer mig. Många drömmer om att besöka den, men för mig är det mer av en mardröm. Jag skulle aldrig, aldrig, frivilligt ge mig av även om jag fick chansen. Så Ensam på Mars skrämde mig verkligen. Hela Marks situation är en av de värsta jag skulle kunna tänka mig, och jag beundrade verkligen hur han klarade av allt. Handlingen grep tag i mig från första sidan, och det var bara så spännande. Vetenskapen i boken var lättförklarad, utan att kännas som en info dump, och jag tyckte att det var väldigt lätt att hänga med. Jag gillade dessutom Marks humor mycket, men samtidigt tror jag att den skulle gjort sig ännu bättre om jag istället läst boken på originalspråk.

Mark som karaktär var väldigt fascinerande, och jag beundrade särskilt hans överlevnadsinstinkt och mod. Han gav aldrig upp, och hanterade dessutom situationen med en humor som fick mig att gapskratta vid flertalet tillfällen, och jag tyckte bara så mycket om honom.

Ensam på Mars var en riktigt bra bok, och jag var väldigt förtjust i den. Jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer av författaren i framtiden. Men innan dess så tänker jag ge filmen en chans, och hoppas på att den ska vara minst lika bra som boken. Rekommenderas. 


8 / 10 

4 kommentarer:

  1. Vet inte om jag är blind, men kan man söka på din blogg efter de böcker som du ger betyg 9 och 10, eller söka på författare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej du är inte blind. Jag har inte lagt till någon betygsetikett, vilket jag ångrar lite i dagsläget. Jag antar att jag glömde det när jag var ny med att blogga, och nu känns det bara så jobbigt (jag har nästan 600 recensioner) att gå in och ändra. Men jag funderar på det dagligen. I övrigt så har jag en särskild recensionssida längst upp och där jag länkar alla recensioner efter författarens efternamn. Den är dock inte helt uppdaterad, men det är något jag tänkt göra i helgen. Är det någon särskild som du letar efter?
      Och på Goodreads har jag fö hyllor för alla stjärnor, så du kan även kolla där. :)

      Radera
  2. Kul att du gillade den. :) Jag älskade också humorn i den. Mark är härlig. Jag hade dock gärna velat se lite mer karaktärsutveckling. Det är ju logiskt att han skriver som han gör i sin dagbok för att hålla sitt humör uppe men jag hade liksom velat ha lite mer känslor bakom allt. Det är ju verkligen en skräcksituation!
    Jag håller med dig! Rymden är scary och nej, jag skulle aldrig tacka ja till en rymdresa :P
    Jag gillade faktiskt filmen väldigt mycket. Hoppas du också kommer gilla filmen. :)
    Så kul att läsa ditt inlägg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var jättebra. Jag tycker inte eller att det var så mycket karaktärsutveckling, men jag antar att det är svårt att hålla humöret uppe. Och kanske lättare att fokusera på fakta, allra helst om man är vetenskapligt lagd. Men humorn var super.
      Haha, vad roligt. Du är den första jag har hört hålla med om rymden. Alla andra tycker att "men självklart skulle jag åka till rymden, tänk dig vilken chans?". Så tack! ;)
      Och jag har även sett filmen nu, och håller med dig om att filmens slut knöt ihop det hela lite snyggare. Har faktiskt svårt att avgöra vilken av formaten jag gillade bäst, och det händer ju inte så ofta. :)

      Radera