tisdag 20 maj 2014

The Beast of Callaire - Saruuh Kelsey

Titel: The Beast of Callaire
Författare: Saruuh Kelsey
Serie: The Legend Mirror #1
Sidor: 185

Yasmin is a descendant of the Manticore. A creature of Persian mythology. A Legendary.

But she doesn’t want to be. Unlike the Legendaries in The Red, Yasmin wants nothing more than an ordinary life. She tries to fool herself into believing that she doesn’t change into a beast every full moon and savagely kill innocent people.

But when Yasmin starts hearing a voice in her head and is drawn into dreams that aren’t her own, she is led to Fray—a girl who once saved Yasmin from hunters, who has shadowy memories that hint at her having Legendary magic—and Yasmin is catapulted into a life of Majick and malevolence.

Despite the danger around her and Fray, Yasmin might finally have a chance at being a normal girl with a normal girlfriend. But with Legendaries being killed, a war between the Gods brewing, and the beast inside Yasmin becoming stronger each moon, her mundane life is little more than a dream.


Först och främst så vill jag tacka Saruuh Kelsey för recensionsexemplaret; thank you!

Jag har tidigare läst författarens debutbok, The Forgotten, och tyckte mycket om den, så när Saruuh Kelsey skulle skicka ut ARCs så anmälde jag mitt intresse. Jag var dock säker på att jag skulle får en e-bok, och blev väldigt förvånad när hon istället skickade mig ett fysiskt exemplar. Eftersom recensionsdatumet inte var förrän den 20/5, så beslöt jag mig för att vänta med att läsa boken tills nu, och jag fann att det här var en bok jag tyckte riktigt mycket om.

The Beast of Callaire handlar om Yasmin vars mamma är Gudinnan Venus, och pappa är en ättling till den första Mantikoran. Yasmin själv besitter både magi, samt förvandlas till en Mantikora vid fullmånen. I början av boken var jag aningen borta, och det var svårt att hänga med i alla nya termer. Man får inte allting förklarat för sig förrän längre in i boken, och ett tag var jag rätt förvirrad. När jag väl hängde med blev handlingen betydligt bättre, och jag fann den väldigt spännande. Själva mytologin är dessutom riktigt intressant, och jag ser fram emot att få veta mer om den i nästa bok.

Yasmin är en ganska intressant karaktär, men ibland störde jag mig på att hon spenderade mycket tid med att tycka synd om sig själv. Jag kan i och för sig förstå varför hennes liv inte är det lättaste, men jag hade samtidigt svårt att relatera till henne, tyvärr. Fray, Yasmins kärleskintresse, var betydligt mer spännande, och hon var väldigt charmig. Jag gillade relationen mellan Yasmin och Fray, och det var väldigt kul att få läsa om två tjejer för en gångs skull. Vi behöver helt klart mer sådant i böcker!
I övrigt så gillade jag Guy, Mavers och Minnie mest, men hade gärna velat lära känna de två sistnämnda bättre.

Slutet var fantastiskt spännande, och det gjorde att jag höjde betyget en aning. Jag önskar dock att den här boken hade varit mycket längre (den är bara 185 sidor), och jag tror att den kunnat vara ännu bättre om jag fått mer tid på mig att lära känna världen och karaktärerna. Jag tycker givetvis att ni ska ta och kolla in Saruuh Kelseys hemsida (se länken ovan), och hennes böcker, och personligen så ser jag fram emot både fortsättningen på den här serien, och allt annat hon kan tänkas skriva. Rekommenderas!


7 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar