måndag 6 juli 2015

Heart-Shaped Bruise - Tanya Byrne

Titel: Heart-Shaped Bruise
Författare: Tanya Byrne
Serie: -
Sidor: 318

"They say I'm evil. The police. The newspapers. The girls from school who shake their heads on the six o’clock news and say they always knew there was something not quite right about me. And everyone believes it. Including you. But you don't know. You don't know who I used to be.

Who I could have been."

Awaiting trial at Archway Young Offenders Institution, Emily Koll is going to tell her side of the story for the first time. 


Heart-Shaped Bruise är en bok som funnits på min att läsa lista i flera år, men som jag av en eller annan anledning aldrig kommit mig för att beställa hem. Så när jag hittade den i London så köpte jag den genast, och det här visade sig vara en bok jag tyckte riktigt mycket om.

Handlingen var både spännande och gripande och jag har på senaste tiden blivit väldigt förtjust i böcker med så kallade "unreliable narrator's". Man har liksom ingen riktigt aning om vad som pågår, och varje kapitel blir en ny pusselbit. Jag läste febrilt för att få veta hur allt hängde ihop, och slutet var riktigt chockerande (även om jag listade ut det typ 5 sidor innan det avslöjades).

Av karaktärerna så gillade jag Emily mycket. Hon är liksom inte särskilt älskvärd, men jag kunde ändå inte låta bli att hålla på henne. Givetvis var jag därför inte särskilt förtjust i Juliet, och jag beundrar hur boken liksom lyckas lura mig, eftersom det tekniskt sett borde vara tvärtom. Jag var dessutom väldigt förtjust i Sid, och särskilt relationen mellan honom och Emily.

Heart-Shaped Bruise var en mycket spännande bok och jag gillade särskilt dess opålitliga huvudkaraktär. Jag hade dock önskat mig lite mer av slutet, men det var ändå en bok jag tyckte riktigt mycket om och jag läser gärna mer av författaren i framtiden.

8 / 10 

4 kommentarer:

  1. Den verkar spännande! Får hamna på min "att läsa-lista" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt spännande. Jag hoppas att du tycker om den när/om du läser den. :)

      Radera
  2. This one sounds very exciting, I love unreliable narrators, it makes a book so intriguing. I've never actually heard of this one before but I'll have to put it on my TBR. Great review, Petra! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unreliable narrators are the best. And this book was definitely worth the read, so I hope you'll like it if you read it. Also, thanks! :)

      Radera