torsdag 23 juni 2016

Om jag var din tjej - Meredith Russo

Titel: Om jag var din tjej
Författare: Meredith Russo
Serie: -
Sidor: 280

Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats och misshandlats av sina klasskamrater, och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda brukade vara Andrew.

Efter att ha genomgått en könskorrigering flyttar Amanda till sin pappa som bor i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är – eller vem hon var – och hon kan börja om på nytt. När Amanda faller för Grant, den snälla killen som redan första skoldagen blir hennes vän, uppstår snart en djup och uppriktig kärleksrelation. Och ju närmare Amanda och Grant kommer varandra, desto mer vill hon dela sin bakgrund med honom. Men kommer han fortfarande att se henne som den hon är? Vad betyder kön och identitet egentligen?
 


Om jag var din tjej har fått väldigt bra kritik, så givetvis var jag nyfiken. När vi köpte in den på jobbet så lånade jag genast hem den, och i det stora hela så tyckte jag rätt bra om den.

Det här är den första boken jag läser där huvudpersonen är transsexuell, och jag fann det väldigt intressant att läsa om den process som Amanda har gått igenom. Hennes resa kändes dock ibland lite väl "enkel" (och förlåt mig för att jag använder det ordet, men precis som författaren säger i efterordet så har hon snabbat på det hela lite för att kunna berätta Amandas historia), men jag fann henne oerhört modig. Mina favoritdelar i boken var tillbakablickarna när Amanda var fast i Andrews kropp, och jag hade gärna velat veta mer om det som hände innan operationen. Själva handlingen var å ena sidan väldigt fin och mysig, å andra sidan lite orealistisk och ytlig. Jag känner mig helt enkelt väldigt kluven.  

Jag var inte helt förtjust i språket, och jag hade svårt att se Amanda som 18 år gammal. Nu vet jag ju inte om det beror på översättningen, eller på författarens språkval i originalet. Det flöt inte riktigt som jag ville, och jag tänkte vid upprepade tillfällen att hon kändes betydligt äldre än 18 år, och tankegångarna i sig kändes aningen tillstyltade.

När det kommer till karaktärerna så gillade jag de flesta, även om jag inte riktigt tror att det är någon som kommer att stanna i mitt minne alltför länge. Min favorit var givetvis Amanda, men jag tyckte också bra om hennes vänner. Grant är jag lite mer osäker på, och jag kan inte låta bli att tycka att deras romans var lite för mycket åt insta-love hållet.

Så till några spoilers, markera för att läsa:
- Jag blev så besviken på att det var Bee som avsöjade Amanda som transexuell i slutet. Delvis för att det kändes så stereotypiskt, och delvis för att det var som uppgjort för dramatik.
- Jag förstår inte varför inte Grant läste brevet?!
- Slutet var för abrupt för min del, och jag hade gärna velat se en epilog eller något. Jag bryr mig faktiskt inte särskilt om Amanda & Grant blev tillsammans igen, men jag hade velat veta lite om vad som hände Amanda i framtiden, och hur det gick efter att hon kom tillbaka till skolan.
spoilers slut.

Om jag var din tjej var en väldigt intressant läsupplevelse, och den hade både plus och minus. Helt klart ett oerhört viktigt budskap, men jag saknade lite känsla bakom det. Jag är, som sagt, lite kluven till vad jag tyckte, men eftersom jag mestadels gillade den så ger jag idag ett betyg på 6/10. Och det är ju ändå inte helt fel.  


6 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar