måndag 12 oktober 2015

Allt att förlora - Sabine Durrant

Titel: Allt att förlora
Författare: Sabine Durrant
Serie: -
Sidor: 360

Programledaren Gaby Mortimer har det perfekta livet: en lyckad karriär, en fin familj och gott om pengar. Men allt förändras då hon en morgon hittar den unga kvinnan Ania Dudek död i parken. På bara några dagar slås hela Gabys liv i spillror när en mängd indicier får polisen att rikta sina misstankar mot henne. Snart grips hon för mordet.

Polisen, media, grannar, kollegor – alla verkar övertygade om Gabys skuld. Den ende som kan tänka sig att hjälpa henne – i utbyte mot en exklusiv intervju – är en oerfaren frilansjournalist. När Gaby släpps fri, i brist på bindande bevis, startar hon en egen utredning för att bevisa sin oskuld, men i stället upptäcker hon fler och fler saker som tyder på att hon är skyldig…
 


Det är inte så ofta jag läser deckare nu för tiden, men jag blev genast intresserad av Allt att förlora så snart jag hörde talas om den. Så när jag hade lite tid över så lånade jag genast hem den från jobbet, men tyvärr var det inte alls en bok i min smak och jag blev väldigt besviken.

Handlingen som verkade så spännande, var mest bara tråkig. Största delen av boken bestod bara av Gabys tankar om livet i allmänhet. Hennes självgodhet och övre medelklass prat blev snabbt tröttsamt, och jag skummade stora partier (som ändå bara var prat om kläder, mat, städning eller diverse ytterst små bi-karaktärer). När sedan slutet kom var det hela bara så ologiskt att besvikelsen blev ännu större. Jag menar, markera för spoilers --> redan i början så misstänkte jag att Gaby skulle vara den skyldiga, men inget och jag menar absolut ingenting tydde på det. Inte en tanke har ägnats åt det hållet. Och helt plötsligt, precis i slutet, så säger hon att "åh det var jag som gjorde det, och så här gjorde jag". Jag hade velat haft ledtrådar, jag hade velat tveka och överraskas. Men inte då och det hela hörde liksom inte alls ihop, spoilers slut.

Av karaktärerna så var jag inte förtjust i en enda, och den enda man egentligen lär känna är Gaby. Som var tråkig, svår att förstå sig på och/eller åminstinde sympatisera lite med. Jag vet att det är tänkt att vara en så kallad unreliable narrator, men jag har läst flera böcker med sådana som varit 100 gånger bättre, och det känns bara som att författaren misslyckades helt med poängen.

Nej, Allt att förlora var verkligen inte en bok för mig. Det fanns inte en enda sak jag gillade med den, och den enda anledningen till att den får en tvåa istället för en etta i betyg är att jag faktiskt har läst ett par böcker som varit sämre.


2 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar