fredag 22 augusti 2014

Geek Girl - Holly Smale

Titel: Geek Girl
Författare: Holly Smale
Serie: Geek Girl #1
Sidor: 378

Harriet Manners knows a lot of things.

She knows that a cat has 32 muscles in each ear, a "jiffy" lasts 1/100th of a second, and the average person laughs 15 times per day. What she isn't quite so sure about is why nobody at school seems to like her very much. So when she's spotted by a top model agent, Harriet grabs the chance to reinvent herself. Even if it means stealing her Best Friend's dream, incurring the wrath of her arch enemy Alexa, and repeatedly humiliating herself in front of the impossibly handsome supermodel Nick. Even if it means lying to the people she loves.

As Harriet veers from one couture disaster to the next with the help of her overly enthusiastic father and her uber-geeky stalker, Toby, she begins to realise that the world of fashion doesn't seem to like her any more than the real world did.

And as her old life starts to fall apart, the question is: will Harriet be able to transform herself before she ruins everything?


Jag köpte den här boken i London förra sommaren, men har inte kommit mig för att läsa den förrän nu. Jag var sugen på något lättsamt och roligt, och tänkte att då måste väl Geek Girl passa? Och visst hade jag rätt, för även om det inte är något större mästerverk, så var ändå Geek Girl en riktigt rolig bok och jag tyckte mycket om den.

Handlingen är både charmig och rolig, och den fick mig att gapskratta flera gånger. Harriet är en självproklamerad geek som en dag blir upptäckt av en modellagentur, och hon beslutar sig för att prova på modellivet även om hon inte är riktigt säker på att det är det hon vill. Det är för det mesta ganska överdrivet, men samtidigt väldigt roligt, och jag gillade att läsa om Harriets äventyr. 

Harriet själv är ganska nördig, hon älskar att rabbla fakta och göra listor, och hon kan mycket om allt möjligt. Hon var aningen naiv, och jag gillade inte riktigt att hon ljög för sin bästa kompis. Men för det mesta var Harriet väldigt charmig, och jag gillade henne. Jag tyckte dessutom mycket om hennes föräldrar, allra helst pappan var sjukt rolig, och hennes stalker Toby.

Geek Girl var, som sagt, en väldigt rolig läsupplevelse, och det var länge sedan jag skrattade så mycket till en bok. Det är dock långt ifrån det bästa jag läst, men ett nöje för stunden. Det är inte direkt så att jag behöver uppföljaren, men jag kan mycket väl tänka mig att läsa den om jag stöter på den. 

Favoritcitat:

“Oh." Dad frowns. "Why hasn't Annabel been teaching you how to walk in heels? I thought we had an agreement: I teach you how to be cool and she trains you how to be a girl."
I stare at him in silence. This explains so much.” 

6,5 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar