torsdag 7 augusti 2014

The Wishing Spell - Chris Colfer

Titel: The Wishing Spell
Författare: Chris Colfer
Serie: The Land of Stories #1
Sidor: 438

Alex and Conner Bailey's world is about to change, in this fast-paced adventure that uniquely combines our modern day world with the enchanting realm of classic fairy tales.

The Land of Stories tells the tale of twins Alex and Conner. Through the mysterious powers of a cherished book of stories, they leave their world behind and find themselves in a foreign land full of wonder and magic where they come face-to-face with the fairy tale characters they grew up reading about.

But after a series of encounters with witches, wolves, goblins, and trolls alike, getting back home is going to be harder than they thought.


Den största anledningen till att jag köpte den här boken var självklart för att den är skriven av Chris Colfer, ni vet han som spelar Kurt i Glee. Jag var väldigt nyfiken att se hur Colfer var som författare, och The Wishing Spell har fått väldigt bra kritik. Den har legat oläst i min bokhylla i cirka ett år, men äntligen har jag läst den och jag gillade den väldigt mycket.

Handlingen är supermysig och jag riktigt njöt av den här boken. Jag menar vem vill inte hamna mitt i en sagovärld? I The Wishing Spell träffar man på flera kända sagofigurer, och här får vi veta om man levde lyckliga i alla sina dagar. Mina personliga favoriter var Goldilocks och Snow White, och jag absolut älskar den här världen som Colfer byggt upp.

Karaktärerna var väldigt intressanta och härliga. Alex var lite för naiv ibland, men samtidigt skulle jag reagerat precis som henne om jag fick chansen att se allt (ärligt talat så önskar jag fortfande att världarna jag läser om skulle komma till liv). Hon var bokig och smart, och jag gillade henne. Conner var min största favorit, och jag absolut älskade hans sarkasm och kommentarer. Till exempel så skrattade jag så att jag grät när han skällde på vargarna i gruvorna ("Go to your basket", haha, jag dör). Jag gillade dessutom även de flesta sagokaraktärerna mycket.

The Wishing Spell är en väldigt charmig och magisk bok, och gillar du sagor är det här helt klart den rätta boken för dig. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, och har redan beställt hem nästa bok. Rekommenderas varmt.

Favoritcitat:

“A villain is just a victim whose story hasn’t been told.” 

“Once upon a time' These are the most magical words our world has ever known and the gateway to the greatest stories ever told. They're an immediate calling to anyone who hears them-a calling into a world where everyone is welcome and anything can happen. Mice can become men, maids can become princesses, and they can teach valuable lessons in the process.” 

8 / 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar