torsdag 22 december 2016

Gemina - Amie Kaufman & Jay Kristoff

Titel: Gemina
Författare: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Serie: The Illuminae Files #2
Sidor: 659

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Moving to a space station at the edge of the galaxy was always going to be the death of Hanna’s social life. Nobody said it might actually get her killed.

The sci-fi saga that began with the breakout bestseller Illuminae continues on board the Jump Station Heimdall
, where two new characters will confront the next wave of the BeiTech assault.

Hanna is the station captain’s pampered daughter; Nik the reluctant member of a notorious crime family. But while the pair are struggling with the realities of life aboard the galaxy's most boring space station, little do they know that Kady Grant and the Hypatia are headed right toward Heimdall, carrying news of the Kerenza invasion.

When an elite BeiTech strike team invades the station, Hanna and Nik are thrown together to defend their home. But alien predators are picking off the station residents one by one, and a malfunction in the station's wormhole means the space-time continuum might be ripped in two before dinner. Soon Hanna and Nik aren’t just fighting for their own survival; the fate of everyone on the Hypatia—and possibly the known universe—is in their hands.

But relax. They've totally got this. They hope.


Jag älskade Illuminae när jag läste den förra hösten, och har sedan dess räknat ner dagarna till uppföljaren/companion boken Gemina. Förväntningarna var höga, och jag kan glatt meddela att Gemina överträffade dem med råge!

Den här boken utspelar sig på rymdstationen Heimdall, och följer andra karaktärer. Något som gjorde mig lite orolig från början, eftersom jag tyckte så mycket om karaktärerna i Illuminae. Men alltså. Den här boken. DEN HÄR BOKEN! Jag dör, så bra den var. Handlingen var superb, från första till sista sidan. Så mycket action, så mycket spänning. Äckliga och fasansfulla rymdparasiter. Maskhål. Ett helt team av bad guys. Krossade hjärtan. Plot twist på plot twist på plot twist. Och den absolut finaste romansen. Jag är helt mind blown, och jag har inga ord.

Jag älskade både Hanna och Nik. Var för sig och tillsammans. Och dessutom är jag så förtjust i att tjejerna känns som de tuffaste i den här serien. Jag gillade dessutom Ella och Isaac Grant jäkligt mycket. Stort plus också för återseendet av gamla karaktärer. Allra helst AIDAN being super sassy!

Orden är inte riktigt tillräckliga för att beskriva mästerverket Gemina, men gud som jag älskade den här boken. Längtar oerhört efter den avslutande delen som kommer nästa höst, och jag rekommenderar mer än gärna den här serien.


9,5 / 10

4 kommentarer:

  1. Jag vill verkligen läsa den här! :) Blir nog att köpa hem den efter jul om jag inte skulle få den i julklapp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste läsa den! Den var helt otrolig. :) *håller tummarna att du får den i julklapp*

      Radera
  2. Hej!
    jag har taggat dig i en boktagg :)
    https://sizzensblogg.wordpress.com/2016/12/22/the-christmas-song-book-tag/

    God jul!

    SvaraRadera