onsdag 21 december 2016

The Last One - Alexandra Oliva

Titel: The Last One
Författare: Alexandra Oliva
Serie: -
Sidor: 340  
 
When Zoo agrees to take part in a new reality TV show, In the Dark, she knows that she will be tested to the limits of her endurance. Beating eleven competitors in a series of survival tasks deep in the forest, living on camera at the extremes of her comfort zone, will be the ultimate challenge before she returns home to start a family.
 

As the contestants are overcome by hunger, injury and psychological breakdown, the mind games, tricks and hazards to which Zoo is subjected grow dark beyond belief. This isn't what she signed up for: the deserted towns and gruesome props, the empty loneliness. Is this a game with no end? And what is happening away from the cameras' gaze? Discovering the truth will be just the beginning...

Jag har länge varit nyfiken på The Last One, så när den köptes in på jobbet så beslöt jag mig för att genast låna hem den. Tyvärr levde den dock inte riktigt upp till förväntningarna, även om mestadels tyckte rätt bra om den.

Handlingen kändes fascinerande, men varierade mellan spänning och långtråkig. Jag var väldigt förtjust i delarna om dokusåpan och produktionsberättelsen. Dessa kapitel slukade jag, och hade lätt kunnat läsa en hel bok om. Delarna i nutid, med Zoos vandring blev snabbt riktigt tråkiga dock. Inget hände, man gick och man gick, och jag greps aldrig tag i hennes längtan efter maken. Det kändes nästan som två skilda böcker och jag kräver lite mer driv i storyn för att inte tappa intresset. Tyvärr.

Zoo är huvudkaraktären och den man lär känna mest. Jag gillade att hon aldrig gav upp och hennes vilja att lära. Dock fanns det flera av bi-karaktärerna i TV-programet jag ville lära känna bättre, och som jag hade önskat fått en större roll. Dessutom måste jag säga att det störde mig att man pratade om karaktärerna enligt deras "smeknamn", Tracker, Rancher, Waitress etc, men när Zoo pratade om dem använde hon deras namn. Vilket fick mig att bli osäker på vem hon egentligen menade, och gjorde att jag alltid kom av mig lite.

Slutet var lite sisådär, och jag hade gärnat velat se lite mer. Plus --> så jäkla dumt att ungen inte bara hävde ur sig att det inte var en människa som låg död i sängen, spoilers slut. The Last One var en helt okej läsupplevelse, men jag tycker kanske att den lovade lite för mycket. Jag kan inte säga att jag skulle rekommendera den, men är man redan intresserad kan den vara värd att läsa.



5 / 10

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den, men retade mig också på det som du nämnde i spoilern...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så dumt så dumt! Varför hävde han inte bara ur sig det?

      Radera