söndag 25 december 2016

Wonder Woman, Vol 1: Blood - Brian Azzarello mfl.

Titel: Wonder Woman, Vol 1: Blood
Författare: Brian Azzarello mfl.
Serie: Wonder Woman IV #1, Wonder Woman the New 52 #1
Sidor: 160

Wonder Woman is a woman apart. Raised as a daughter by the Queen of the Amazons, the warrior princess Diana is different from her countrywomen. They've all heard the legend of how she was formed from clay to give the childless Queen the daughter she dreamed of - and they treat her like an outsider and outcast because of it, no matter how hard she fights for justice as a super hero in the outside world.

But far from the Amazons' Paradise Island, the gods of Olympus are playing their own dark games. The prodigal sun Apollo is making his move for Father Zeus' vacant throne, and both vengeful gods and innocent humans are caught in the crossfire.

And at the beating, bloody heart of the conflict? Wonder Woman, and a secret that will shatter everything she thought she knew. Wonder Woman is about the learn the truth about her origin. And when she does, blood will run...
 


Wonder Woman är en karaktär jag alltid gillat, och alltid varit nyfiken på, så när jag beslutade mig för att ge mig in i comicsvärlden så var hennes albu ett av de jag var mest intresserad av. Och efter att ha läst den så är jag ännu mer övertygad om att Wonder Woman är en karaktär för mig.

Jag hade faktiskt redan någorlunda koll på Wonder Woman och hennes bakgrund, men var medveten om att man ger henne ett nytt ursprung i den här serien. Handlingen var väldigt spännande och jag tyckte väldigt mycket om den. Man slängs direkt in i det hela och får egentligen inte så mycket bakgrundsstory. Men det funkar. Jag var dessutom väldigt positivt överraskad av alla grekiska gudar som var med. Jag älskar blandningen av superhjältar och den grekiska mytologin.

Jag tyckte dessutom mycket om karaktärerna, särskilt Diana/Wonder Woman. Hon är så härlig, och så badass och definitivt en stor favorit hos mig. Nu längtar jag dessutom ännu mer efter filmen nästa år och Leigh Bardugos bok om Dianas tonårsår.

Slutet var riktigt spännande och jag måste definitivt skaffa hem nästa volym snarast. En riktigt bra inkörningsport till Wonder Woman, och en jag mer än gärna rekommenderar.


8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar