måndag 30 juni 2014

Minirecensioner x 2

Titel: Half Bad
Författare: Sally Green
Serie: Half Life #1
Sidor: 394

Half Bad by Sally Green is a breathtaking debut novel about one boy's struggle for survival in a hidden society of witches.

You can't read, can't write, but you heal fast, even for a witch.

You get sick if you stay indoors after dark.
You hate White Witches but love Annalise, who is one.
You've been kept in a cage since you were fourteen.

All you've got to do is escape and find Mercury, the Black Witch who eats boys. And do that before your seventeenth birthday. 
Easy. 

Jag har ingen riktig aning hur jag ska recensera den här boken, men vad jag kan säga är att jag tyckte riktigt mycket om den. Handlingen var både bra och hemsk, och jag riktigt led med Nathan. Man får följa honom från det att han är liten, tills att han fyller 17, och större delen av tiden blir han  fruktansvärt behandlad. I övrigt så är Nathan är en riktigt fascinerande karaktär, och jag gillade honom mycket.

Världen var väldigt intressant, men jag hade gärna sett lite mer bakgrundsförklaringar och liknande. Slutet var väldigt spännande, och jag ser verkligen fram emot fortsättningen. Half Bad var en riktigt bra bok, och jag rekommenderar den gärna.

8 / 10

Titel: Of Triton
Författare: Anna Banks
Serie: The Syrena Legacy #2
Sidor: 246

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer. 

Emma has just learned that her mother is a long-lost Poseidon princess, and now struggles with an identity crisis: As a Half-Breed, she’s a freak in the human world and an abomination in the Syrena realm below. Syrena law states that all Half-Breeds should be put to death.

As if that’s not bad enough, her mother’s reappearance among the Syrena turns the two kingdoms—Poseidon and Triton—against one another. Which leaves Emma with a decision to make: Should she comply with Galen’s request to keep herself safe and just hope for the best? Or should she risk it all and reveal herself—and her Gift—to save a people she’s never known?

Once again, Anna Banks infuses Emma and Galen's points of view with humor, intrigue, and waves of romance.


Efter att ha läst Of Poseidon plockade jag genast upp Of Triton, och den var precis lika bra som sin föregångare. Efter cliffhangern i slutet av första boken, så var jag väldigt nyfiken på vad som skulle hända nu, och handlingen var både spännande och romantisk. Jag gillar dessutom att man fick veta mer om Syrena folket och deras kungadömen, och många gånger under läsningen så satt jag som på nålar.

Karaktärerna var lika bra här som i Of Poseidon, och jag gillar verkligen Emma och Galen tillsammans. Det är dessutom så skönt att läsa en bok utan ett triangeldrama, och Emma & Galen passar perfekt ihop.

Slutet var oerhört bra, och jag tycker att det knöt ihop böckerna väldigt bra. Jag är lite orolig vad nästa bok kan tänkas handla om, och om det inte vore för att jag är så sjukligt nyfiken, så skulle jag faktiskt ha avslutat serien här. Men nu har jag redan beställt hem Of Neptune, och hoppas att den också ska vara så här bra. Rekommenderas.

8 / 10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar