fredag 13 juni 2014

Quintana of Charyn - Melina Marchetta

Titel: Quintana of Charyn
Författare: Melina Marchetta
Serie: Lumatere Chronicles #3
Sidor: 516

Spoilervarning! Boken ingår i en serie, spoilers från tidigare böcker förekommer.  

Separated from the girl he loves and has sworn to protect, Froi and his companions travel through Charyn searching for Quintana and building an army that will secure her unborn child’s right to rule. While in the valley between two kingdoms, Quintana of Charyn and Isaboe of Lumatere come face-to-face in a showdown that will result in heartbreak for one and power for the other. The complex tangle of bloodlines, politics, and love introduced in Finnikin of the Rock and Froi of the Exiles coalesce into an engrossing climax in this final volume. 

Efter den mycket spännande avslutningen av Froi of the Exiles så plockade jag genast upp Quintana of Charyn, och precis som med de föregående böckerna, så absolut älskade jag denna bok. 

Handlingen var alldels fantastisk, och det var länge sedan jag var så uppslukad i en serie som nu. Det var inte bara Froi och Quintanas historia som skulle berättas, utan även Lucian och Phaedra hade en stor del i den här boken, och jag älskade deras berättelse. Själva upplösningen är en av de bästa någonsin, och jag både skrattade och grät. The Lumatere Chronicles kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta, och jag är så glad över att jag äntligen gav den här serien en chans. 

Det är karaktärerna som gör den här serien, och jag älskar dem alla. De är så komplexa, och fulla av liv, och deras öden har verkligen berört mig. Finnikin, Isaboe, Froi, Quintana, Lucian, Phaedra, Trevanion, Beatriss, Perri, Tesadora, Gargarin, Lirah, och Arjuro...jag kommer att sakna er så. 

Det finns absolut ingenting som jag inte älskade med Quintana of Charyn. Språket är makalöst vackert, karaktärerna är enastående, och handlingen var både spännande och alldeles magisk. Melina Marchetta bevisar återigen varför hon är en av mina absoluta favoritförfattare, och jag ser redan nu fram emot en framtida omläsning. Rekommenderas till precis alla.

Favoritcitat:

“Land?' Froi whispered. 'You're giving them land? I'm not worth the valley.'
'You're worth a kingdom,' Finnikin said, turning back to the crowd.” 

“Don’t look down,’ Perabo warned them when they almost reached the top and the view from the archways became imposing. 
Froi sensed Perabo was instructing himself more than the others.
‘You obviously haven’t been imprisoned on the roof of a castle in the Citavita, Perabo,’ Lirah said.
‘Or hung upside down over a balconette staring down into the gravina, waiting to die,’ Gargarin added.
‘Nothing worse than being chained to the balconette with your head facing down over that abyss,’ Arjuro joined in, not one to be outdone in the misery stakes.
‘Try balancing on a piece of granite between the godshouse and the palace with nothing beneath you but air,’ Froi said.
Perabo stopped and took a deep breath and looked as if he was going to be sick.
‘Don’t look down, Perabo,’ Froi advised.” 

Don't let me die. Not now, he begged.Why? she demanded to know.Because I deserve to live.
A hand suddenly gripped his wrist.
He wondered if the hold came from the realms of the gods. But he didn't care. All he knew was what the Goddess was whispering to him,
He'll never let you go. How could you have ever doubted him?” 


10 / 10 

2 kommentarer:

  1. Jag är så glad att du har läst serien! Kände mig innan så ensam om att ha läst alla böckerna! Men visst är de otroligt bra? Man bryr sig verkligen om alla karaktärer och allt känns så äkta och verkligt trots att det är en påhittad värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför jag väntade så länge med att läsa den här serien, för jag håller med..den är otroligt bra. Jag älskar alla karaktärerna så himla mycket, och allas historier var så hjärtskärande och äkta. Allt är bara så himla bra, och jag förstår inte varför det bara är du och jag som har läst hela serien, för det här är sådana böcker som jag vill att alla ska läsa. :)

      Radera